Katalizátor, szerepe, működése és feladata
A katalizátor helyes működése esetén ártalmatlanítja a motorból kilépő mérges gázokat!
A katalizátor a károsanyag kibocsátás csökkentése miatt kerül autónk kipufogó rendszerébe. Megjelenése az Euro környezetvédelmi normák bevezetésével kezdődően már kötelező jelleggel megtalálható minden benzines és diesel autóban. A katalizátor elhelyezkedése minden esetben a kipufogó rendszerben található meg. Kialakítása eltérő lehet. Elhelyezkedését tekintve létezik a kipufogó leömlőbe szerelt illetve az utáni rendszerbe szerelt katalizátor is.
Katalizátorok belső részében több dolog található ahhoz, hogy a kémiai folyamat elinduljon, és sikeresen csökkenteni lehessen a károsanyagok mennyiségét.
A katalizátor belsejébe található a NOX csökkentő betét, egy méhsejt alakú és struktúrájú háló ami cérium és kerámia bevonattal van ellátva, egy oxidációs katolikus anyag amely a még megmaradt szénmonoxidok ellen.
A katalizátorba megy a kipufogó gáz, ez a gáz még nem találkozót útja során semmivel még kipufogó dobbal sem. Tehát a motorból vagy turbóból közvetlen kilépő gáz egyből a katalizátorba vezetődig. A katalizátorba belépve elkezdőik egy kémiai folyamat, ez a katalizátor belső összetételének köszönhető. Amennyiben a katalizátor tökéletesen működik a kilépő gáz már nem más mint nitrogén és széndioxid, valamint víz! Tehát a belépő hidrogén, szénmonoxid és nitrogén oxid teljes mértékben átalakul.
Mit jelent a szabályozott és nem szabályozott katalizátor?
Ez mindösszesen annyit, hogy a szabályozott katalizátor esetén minimum egy (de mára már kettő) Lambdaszonda felügyeli és minősíti a gázok mértékét és a katalizátor működését, továbbá a lambda szonda küld jelet a motorvezérlőnek, hogy dúsítson vagy éppen szégyenítsen az üzemanyag és levegő keverék arányán. A nem szabályozott katalizátoros autókban nincs lambdaszonda.
A szabályozott katalizátorok esetén a katalizátor előtt és után is van egy-egy lambdaszonda. Az első lambdaszondát szabályzó szondának a második (katalizátor utáni) lambdaszondát pedig diagnosztizáló szondának hívjuk. A két szonda meghibásodása esetén is könnyen katalizátor hiba léphet fel.
Mit jelent, hogy két utas vagy három utas a katalizátor?
Ez mindösszesen a katalizátorba belépő átalakítás előtti gázok számát jelenti (fenti példám). Minél több annál jobb.
További katalizátor hiba mentes autózást kívánok!
Süvöltős Tamás