Lengéscsillapító cseréhez tippek
Lengéscsillapító cseréjekor szükségünk lesz krokodil emelőre és egy jó pár kézi szerszámra illetve egy rugó összehúzóra.
Lengéscsillapítók szerelése estén két lényeges szerkezeti kivitelt különböztetünk meg.
1, Amikor a rugó a lengéscsillapíróra van szerelve. Ilyenek az első futóműben találhatok meg általában.
2 Amikor a lengéscsillapító és a spirálrugó egymás mellett foglal helyett, tehát külön van. Ez általában hátsó futómű rendszerekben található meg és sokkal könnyebben szerelhető, cserélhető, mint az egybeépített változat!
Első lengéscsillapító csere:
Első lépés nyilván a kerék meglazítása és az autó felemelése. Ezután a kocsit alulról fel kell bakkolni mert első a biztonság. Amennyiben a kereket leszereltük láthatjuk a cserélni kívánt lengéscsillapító.
Gólyalábas lengéscsillapító esetén két csavar foglya a kerékagyhoz alul. Ezt a két csavart, ha kivesszük és lekötjük a lengéscsillaitóról a stabilizátor karokat, akkor elméletileg már csak felül fogja 2-3 csavar a toronycsapágyat a toronyba. Ezt a motortérből tudjuk meglazítani, ha ez is megvan már kiszerelhető az egész lengéscsillapító egység.
A spirálrúgót egy rugó összehúzó szerszámmal tudjuk összehúzni. Ha összehúztuk es megszűnt a feszülés nincs más hátra, mint a toronycsapágyat leszerelni. Ha a toronycsapágy lent van, akkor már simán levesszük a rugót és a lengéscsillapítót cserélhetjük.
Összeszerelés ugyan igy csak fordított sorrendben zajlik.
Fontos, hogy lengéscsillapítón a toronycsapágy meglazításakor vagy éppen meghúzásakor a lengéscsillapító szárára nem foghatunk rá csőkulccsal vagy fogóval. Általában a lengéscsillapító szárának tetején a menetes rész belsejében vagy imbusz vagy torx csavar ellentartásra van lehetőségünk!
Továbbá ne felejtsük el a lengéscsillapító csere esetén a toronycsapágyak ellenőrzését valamint a porvédő és felütközésgátlók cseréjét!
Hátsó lengéscsillapító csere:
Ha hátsó lengéscsillapító kivitelezése is gólyalábas, akkor a csere ugyan úgy zajlik, mint az elsőknél. Ha viszont a rugó a lengéscsillapító mellett van, akkor picivel könnyebb dolgunk van. Ebben az esetben a hátsó lengéscsillapító alsó és felső rögzítési pontja lehet menetes szár vagy átmenő csavar, ilyenkor semmi más dolgunk nincs, mint a rögzítéseket oldani és a lengéscsillapítót kivenni és az újat beszerelni!
Lengéscsillapító csere nem egyszerű, de nem is bonyolult művelet, de mindenképpen szaktudást és szerszám felszereltséget igényel. Amennyiben nincs meg a megfelelő felszereltség és technikai segítség inkább vigyük autószervizbe az autót!