A fékberendezés meghibásodása, annak okai és a javítás módja.
A fékrendszer gépkocsi egyik legfontosabb biztonsági berendezése, amely a mozgási energiát súrlódás révén hőenergiává alakítja, miközben lassítja, szükség esetén meg is állítja a járművet. A súrlódó alkatrészek a futóművön, a jármű kerekeihez rögzítve vannak elhelyezve. Ezek két, fékezéskor egymáshoz szoruló felületet képeznek a féktárcsa vagy a fékdob nagy igénybevételt is kibíró felületével egyfelől és másfelől a fékpofákhoz rögzített súrlódó, ezért gyorsabban kopó fékbetétek érintkezése révén. Ezt az érintkezést a fékpedál lenyomásakor a fékmunkahengerben megnövelt nyomással, hidraulikus közvetítéssel hozzuk létre. Ezt az erőt külön rásegítő is növeli legtöbbször (szervofék). A korszerű, nagy teljesítményű személygépkocsikban elöl kivétel nélkül , hátul leggyakrabban féktárcsákkal és az azokat két oldalról megszorító fékkengyelekkel, az ezek pofáiba rögzített fékbetétekkel érjük el. Régebbi vagy kisebb teljesítményű autók hátsó kerekeit dobfékek fékezik. Ezek hengeres belső felületéhez nyomódnak a fékpofákban rögzített betétek. Nézzük honnan ismerheted fel a fékkör meghibásodását, mik lehetnek az okai és javításuk:
Fékvisszajelző lámpa felvillan
Legtöbb esetben a kézifék nincs kiengedve. Fékvisszajelző lápa jelez abban az esetben is ha a fékfolyadék szintje túl alacsony, vagy a fékbetét elkopott. Fék javítása: Kézifék teljes kiengedése. Fékfolyadék szintjének ellenőrzése, utántöltése, vagy cseréje. Fékbetét cseréje.
Fékezéskor az autó félrehúz
Ebben az esetben nem kizárólag az autó fékrendszerével lehet probléma, ezt okozhatja a gumik és a felfüggesztés alkatrészek, lengéscsillapítók hibája is. Nézzünk néhány lehetséges okot és azok javításait. Fékbetét egyenetlen kopása. Fékbetét olajos: Fékbetét cseréje. Olajos fékbetéteknél a kerékfékhengert és a kerékcsapágy tömítőgyűrűjét ellenőrizzük. Szennyeződést féktisztító spray-vel távolítsuk el. Fékdob ovális. Féktárcsa deformálódott: Fékdob szabályozása. Fékdob cseréje. Féktárcsa cseréje. Fékmunkahenger dugattyú megszorult: Fékmunkahenger cseréje. Fékmunkahenger dugattyú mozgathatóvá tétele. Gumiabroncs kopott: Gumiabroncs cseréje. Gumiabroncs nyomás kicsi, az egyik kerék leeresztett: Gumiabroncs nyomás megfelelő értékre állítása.
A fék meghibásodása. Fék meghibásodás okai. Fék javítása.
Fék rángatása. A fékek a legkisebb igénybevételre is leblokkolnak.
Fék meghibásodás oka:
Féktárcsa vagy fékdob meghibásodása. Fékpofa alkatrész elállítódott. Eltört, kiesett egy alkatrész. Fék javítása: Féktárcsa vagy fékdob teljes átvizsgálása. Sérült alkatrészek cseréje, szakszerű beállítása. Ha a fék rángatása nem szűnik meg érdemes szervizbe vinni autóját, mert további fék alkatrészek is károsodhatnak.
Fék csikorgás, nyikorgás.
Fékbetét megkeményedett vagy érdessé vált. Fékbetét laza, vagy törött. Ezekben az esetekben a legbiztosabb megoldás a fékbetétek, fékpofák cseréje! Előfordú az is, hogy por és szennyeződés jutott a fékdobba. Ezt úgy a fékdob leszerelésével, féktárcsa szabaddá tételével ellenőrizhetjük. Ha koszossal akkor féktisztító spray segítségével tísztítsuk meg a fékeket, ellenőrizzük kopásukat, esetleges sérüléseket is. Másik lehetséges ok az autó szabadban való tárolásnál kora reggel a hőmérséglet külömbség miatti nedvesség következménye, amit többszöri fékezéssel megszüntetünk.
Felpuhult a fékpedál. Fékhatás csak a fékpedál többszöri működtetése után következik be.
Levegő van a fékrendszerben, vagy komolyabb hiba van a fékrendszerben. A fékrendszer légtelenítése után is tapasztalható a hiba, akkor az egész fékhidraulikai rendszert át kel vizsgálni. Ellenőrizni a félfolyadék minőségét.
Fékpedál a fék légtelenítése után is teljesen benyomható.
Fék meghibásodás oka: Főfékhenger, vagy a kerékfékhenger gumikarmantyúja megsérült. Csőkötések tömítetlenek, vagy a fékvezetékek megsérültek.
Fék javítása:
Főfékhengert, a kerékfékhengereket, és a vezetékeket vizsgáljuk át, ha szükséges a hibás alkatrészt cseréljük.
Fék meghibásodás oka: Automatikus utánállító szerkezet meghibásodott.
Fék javítása: Utánállító szerkezetet kiszerelése és tisztítása. Szükség esetén az utánállító szerkezetet cseréje.
Kifejtett nagy pedálerő ellenére kicsi a fékhatás.
Fékbetétek elszennyeződtek, elzsírozódtak, megkeményedett. Legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás, főleg ha megkeményedtek, hogy cseréljük a fékbetéteket. Olajos fékbetéteknél a kerékfékhenger és a kerékcsapágy tömítőgyűrűjének ellenőrzése.
A fék menet közben rendellenesen melegszik
Nincs fékpedálholtjáték: Holtjátékot beállítása. Főfékhenger kiegyenlítőfurata eltömődött: Főfékhenger cseréje. Főfékhenger dugattyúja megszorult: Dugattyú kiszerelése, és mozgathatóvá tétele. Kerékfékhenger dugattyúja megszorult: Kerékfékhenger kiszerelés, szétszerelése, megtisztítása, visszaszerelése. Szükség esetén kerékfékhenger cseréje. Fékpofát visszahúzó rugók kifáradtak vagy töröttek: Visszahúzó rugók cseréje. Automatikus fékpofa utánállító beékelődött: Utánállító szerkezet cseréje.
Fékpedál felkeményedett. Nagy erővel kell a fékpedálra lépni.
Valószínűleg a vészfékasszisztens meghibásodott. Hidraulikus kör vezetékei, fékmunkahengerek, kengyelek meghibásodtak. Vészfékasszisztens, hidraulikus kör vezetékei, fékmunkahengerek, kengyelek ellenőrzése. Szükség esetén cseréjük.
Fékezéskor ráz, a fékpedál vagy akár a kormány és az egész autó berezonál.
Meghibásodtak a féktárcsák, meglazult egy alkatrész. Futómű felfüggesztésnél hibásodott meg egy felfüggesztés alkatrész. Fék mechanika és futómű felfüggesztés alkatrészek ellenörzése.
Az autó fékrendszerével kapcsolatos hasznos informaciok
A betétek kopását rendszerint az jelzi, hogy a pofák széle hozzáér a tárcsához vagy a dobhoz, és így fémes súrlódás által keltett hang keletkezik. Ez füllel jól hallható, a fék „sípol”. A korszerű autókban elektromos fékkopásjelző van, amelynek kijelzője a műszerfalon található. A tervszerű ellenőrzés periódusait a szervizkönyv tartalmazza. Minden második fékpofacsere idején célszerű a tárcsát, dobot is cserélni, de ellenőrizni mindenképpen kell. A fékhatás csökkenése is figyelmeztető jel. A kopott fék jobban felmelegszik. A melegedés hatására a hidraulikus olaj, a fékolaj minősége is folyamatosan romlik. Időnként - a legtöbb gyártó ezt legalább évente ajánlja - annak szintjét és minőségét (forráspontját, hőtűrő képességét) is ellenőrizni kell, szükség esetén a fékolaj is cserélendő. A friss fékolajjal javul a fékezés hatásfoka, nő a biztonság.
Gyári minőségű Féktárcsa és Fékbetét 1év garancia!
Ha nem találja a keresett alkatrészt kérem keressen
06-20/402-8182 vagy kérjen ajánlatott itt: Klikk