Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!

Interjú: A Futóműwebshop ügyvezetőjét a lengéscsillapítókról kérdeztem

2019.03.28.

Interjú: A Futóműwebshop ügyvezetőjét a lengéscsillapítókról kérdeztem

A lengéscsillapítókról ejtsünk pár szót

Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.

Gábor: Az előző témánkban a lengőkarokról esett szó, most pedig a lengéscsillapítókról ejtsünk pár szót. Mi a feladata? Hogy kapcsolódik össze a lengőkarral?
Tamás: A lengéscsillapítónak a feladata benne van a nevében, a lengések csillapítása. A fő szempont, hogy az autónak az úthibákból eredően a kátyúkba, úthibákba belehajtva ne pattogjon el a kerék, ne váljon irányíthatatlanná, és ezért a lengéscsillapító a felelős. A lengéscsillapító csillapítja ezeket a lengéseket, hullámzó mozgásokat, és próbálja az autó karosszériáját egyenesben, feszesen tartani.

Gábor: Tehát a vezetési élményhez ez adja a legnagyobb kényelmet?
Tamás: Nem csak a vezetési élményhez, hanem magához a vezethetőségért is felel. Ha például egy lengéscsillapító rossz, akkor olyan lesz az autó, mint egy hullámvasút, és mi csak azt vesszük észre, hogy libegünk benne jobbra, balra, de mint ahogy a hullámvasutat sem tudjuk irányítani, az autót sem fogjuk tudni irányítani. Megnő a féktáv, és leesünk az útról. Minél keményebb a lengéscsillapító, annál jobb és sportosabb az autó irányíthatósága, minél puhább a lengéscsillapító, annál komfortosabb az autó vezethetősége. De ennek vannak határai, tehát megvan az alsó határa is, amiben el lehet menni a puhaságban és megvan a felső határa is amiben, a keménységben el lehet menni, ami még biztonságos.

Gábor: Egy átlagos háziasszony akkor a puhább lengéscsillapítót válassza, egy férfi, aki meg esetleg szeret hajtani a keményebbet? Tudtok segíteni a választásban?
Tamás: Igen, természetesen, sőt ezen kívül nem csak a sportosságra lehet kihelyezni a hangsúlyt, hanem mondjuk kombi autóknál a szállításra, furgonoknál a terhelhetőségre. Van, mondjuk olyan lengéscsillapító, ami nem tud másfél tonnát elcipeltetni, de olyan is van, ami ennél jóval többet is elbír. Mindkettő ugyanúgy beépíthető a gyári helyre, ugyanúgy ajánlja a gyár is. Ez egy összetett dolog, és nehéz kiválasztani. Mindenképpen kell hozzá a gyári programunk, hogy megtaláljuk az adott autóhoz a megfelelő lengéscsillapítót.

Gábor: Akkor egy konkrét példát felhoznék. Én minden hétfőn Budapestre megyek az M3-as autópályán, illetve hétköznap pedig 2-3 órát vezetek városban. Nekem melyik lengéscsillapító lenne a legideálisabb szerinted?
Tamás: Ha valaki csak autópályát használ, akkor a kemény, hogy ha viszont vidéki utakon jár, illetve belvárosban, akkor mindenképpen a puhább lengéscsillapítót javaslom. Ezt ugye százalékosan fel lehet osztani, hogy 70% autópálya, 30% városi használat, akkor el tudjuk dönteni, hogy nekem mi a jó. Nekem már saját tapasztalat alapján a saját autómban volt ilyen is, olyan is. Igazából mindennek megvan a helye. Én nagyon sokat vezetek, illetve vezetés közben az ügyes bajos dolgaimat intézem, gondolkozok, nem érek rá arra figyelni, hogy most ott egy kátyú jobbra rántom a kormányt, balra rántom, szlalomozok. De ennek ellenére szeretem a sportos vezetést, és én úgy gondolom, hogy a sportos lengéscsillapítót használó emberek is akkor választják a keményebb lengéscsillapítót, hogyha mondjuk, néha kimennek egy verseny nyílt napra, és szeretnének sportosan vezetni. De hogy ha egy autó csak arra van, hogy elvigyen A-ból B-be, akkor mindenféleképpen a kényelem a legfontosabb dolog, a puha lengéscsillapító.

Gábor: Ezeknek nagyjából egységes áruk van, vagy nagyon eltérő áraik is lehetnek? A drágább lengéscsillapító magasabb minőséget képvisel, vagy jobban csillapít?
Tamás: Így is lehet mondani. A lengéscsillapító ár az nagyon szétszórt. Lengéscsillapítókból is többféle van. Szerkezetét tekintve van olajos lengéscsillapító, ezt már szinte mindegyik gyár elhagyta, környezetvédelmi okok korszerűsítése miatt, és van a gázos lengéscsillapító. Ez a belső tartalmát jelenti, hogy gáznyomásos vagy olajnyomásos. A mai modern lengéscsillapítók szinte mind kétcsöves gázos lengéscsillapítók. Vannak ugyan benne olajok, de az csak a hűtést szolgálja, magáért a csillapításért a gáz a felelős. A gyárak úgy állítják be, hogy puha legyen a lengéscsillapító, vagy kemény legyen. Illetve felfüggesztés típusa szerint változik az ár. Egyszerűbb felfogatási pontok is lehetnek, és nagyon bonyolultak is, tehát egy lengéscsillapító ára mindenképp autótípusra koncentrálódik.

Gábor: Mettől meddig vannak a lengéscsillapító árai?
Tamás: Ha csak normál lengéscsillapítókat nézünk, akkor 5.000 Ft-tól 50.000 Ft-ig, és e felett jönnek a szintszabályzós lengéscsillapítók, meg a légrugós lengéscsillapítók, ami már tényleg a luxusautóknak a kiváltságai. Ezeknek az árai 100.000 Ft-tól  300.000 Ft /db-ig terjed.

Gábor: És egy autóba 4 darab kell belőle...
Tamás: Így van, és csak párban cserélhető alkatrész, mint például egy féktárcsa. Nem lehet például csak bal elsőt cserélni.

Gábor: Valami jó tanácsot tudsz adni azoknak, akik lengéscsillapító vásárlása előtt állnak?
Tamás: Lengéscsillapítónál mindenképpen kérjék ki az értékesítő véleményét, hogy azonosítsák be a lengéscsillapítót az adott autóhoz. Egy műhelytitkot elárulok: cserélj porvédőt és ütközésgátlót. Ez mindegyik lengéscsillapítón van, biztos mindenki látott már lengéscsillapítót, például van a fekete vastag szár, és a krómcső, nevezzük így, mozog a szárban, ezt a krómcsövet védi a portól és a szennyeződéstől, mert ezen egy finom olajréteg szokott kialakulni, ami természetes, csakhogy ez vonzza a port és a nedvességet. A porvédő feladata, hogy ezt távol tartsa. Ezáltal a mozgás, ahogy a lengéscsillapító dolgozik, nem dolgozza be magába a porszemeket, a nedvességet, és nagyon és nagyon sokszor akár kétszer, háromszor növelhető az élettartalma a lengéscsillapítónak egy egyszerű porvédő cserével. Pár ezer forintos tétel, és megduplázzuk az élettartalmát.

Blog kategóriái

Címkék

akció lengőkar ár akciós féltengelycsukló akciós lengéscsillapító Axiálcsukló DPF filter egr szelep tisztitás eladó lengőkar fékbetét féltengelycsukló ár féltengelycsukló hiba futómű teljesítménye Futomuszerviz Debrecen hol vegyek részecskeszűrőt Lengéscsillapító lengéscsillapító ára lengőkar ár lengőkar ár lengőkar készlet LUK kuplung kedvezménnyel MasterSport lengőkar MasterSport vélemény otthoni ellenőrzés részedcskeszűrő kiütés segédalváz segédalvázkeret Starline féknyereg Starline féktárcsa Starline féltengely Starline kerékcsapágy Yamato motortartó Autóalkatrész autóalkatrész autóalkatrész árak autóalkatrész kedvezmény Autóalkatrész kedvezmény autótuning bölcső bőlcső bölcső hibái Cordierite részecskeszűrő egr szelep EGR szelep EGR szelep egr szelep ár EGR szelep ár egr szelep hiba egr szelep kedvezménnyel Féknyereg féktárcsa Féktárcsa porvédő lemez féltengely féltengelycsukló furcsahang futómű állípota futómű állítás futómű ellenőrzés futómű ellenörzés futómű fajtái futómű javítás költsége Futómű szervíz futóműállítás futóműbeállítás futóműfelújítás futóműfelújítás alkatrészek futóműfelújítás ár futóműhiba futóműjavítás árai futóműrezgések Futomuwebshop.hu futóműzajok JMJ katalizátor JMJ részecskeszűrő JMJ vélemény Katalizátor kattogó féltengelycsukló kedvezmény Kerékcsapágy kerékcsapágy ár kerékcsapágy ár kerékcsapágy ellenőrzése kerékcsapágy hiba kerékcsapágy kedvezménnyel kettős tömegű lendkerék Kipufogóleömlő Kormányösszekötő Kormányösszekötő Koronavírus kuplung szett legyakoribb futómű hiba lengéscsillapító Lengéscsillapító lengéscsillapító ár lengéscsillapító ár lengéscsillapító kedvezménnyel lengéscsillapító vásárlás lengőkar lengőkar Lengőkar lengőkar ár lengőkar ár lengőkar kedvezménnyel lengőkar készlet Lengőkar szerelési tanácsok lengőkar szett lengőkar szett lengőkar vásárlás lengőkargömbfej lengőkargömbfej Luk kettős tömegű lendkerék kedvezménnyel magyarország melyik kerékcsapágy a rossz mennyibe kerül a futómű javítás MS lengőkar olcsó egr szelep olcsó kerékcsapágy olcsó kerékcsapágy olcsó kettős tömegű lendkerék olcsó kuplung olcsó lengéscsillapító olcsó lengéscsillapító olcsó lengőkar olcsó lengőkar olcsó lengőkar Olcsó luk olcsó toronycsapágy Rein Hoch ReinHoch Reinhoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch alkatrész Reinhoch alkatrészek ReinHoch lengőkar Reinhoch lengőkargömbfej ReinHoch motortartóbak ReinHoch szilent Részecskeszűrő részecskeszűrő kíírás részecskeszűrő tísztitás részecskeszűrő webáruház Silicon Carbide (SIC) részecskeszűrő Spirálrugó Stabilizátor stabilizátorkar Starline Starline autóalkatrész Starline fékbetét Starline féktárcsa Starline lengéscsillapító Starline lengőkar Starline rugó Starline vélemény talpas Toronycsapágy webáruház Yamato gömbfej Yamato lengőkar Yamato stabilizátor Yamato szilent Yamato vélemény
NTM5YWZmOD