Gábor: Mi a lengőkar szerepe az autóban?
Tamás: A lengőkar a kerékfelfüggesztés és az autó összeköttetésénél játszik fontos szerepet, tehát a rugózatlan tömeg, és a kerék mozgásáért felelős.
Gábor: Egy nem szakmabeli számára ezt, hogy kell elképzelni? Mi történne az autóval, ha nem lenne benne lengőkar?
Tamás: Abban az esetben nem tudna mozogni a futómű, nem tudna rugózni. Ez egy összetett dolog, mert itt szükség van rugózásra, a lengéscsillapításra. Úgy képzeljük el, hogy az autó kabinja, maga a karosszéria felső pontja mondjuk fix, ezt hívjuk toronynak, innen a toronytól lefele lesz egy lengéscsillapítónk, ez ugye a lengéscsillapító rugó, és ennek az alján található általában a lengőkar. Lehet felül is a lengőkar, ez felfüggesztés típusonként változhat. Lehet egy lengőkaros az autó, de lehet több felfüggesztéssel is szerelt, ez már technikai kérdés.
Gábor: Mennyibe kerül egy lengőkar?
Tamás: 5.000 Ft-tól 70.000 Ft-ig vannak.
Gábor: Mi a különbség az 5.000 Ft-os és a 70.000 Ft-os lengőkar között?
Tamás: Ezt megint típusa válogatja. Tehát technikailag lehet acél, öntött vagy alumínium ötvözet. Nem mindegy, hogy mennyi lengőkar gömbfej, vagy hány szilent van benne. Ez is egy összetett kérdés. Autó márkánként eltérő. Egy presztízs márkánál sokkal drágább és komolyabb futómű van, mint egy olcsóbb kategóriás márkánál.
Gábor: Tehát elmondhatjuk, hogy egy Mercedes-nél, egy BMW-nél, Audi-nál a vezetési élményt, meg kell fizetni?
Tamás: A kényelmet és a sportosságot meg kell fizetni. És ezt a lengőkarok is adják. Például, egy Suzuki Swift-ben az első tengelyen van egy jobb és van egy bal oldali lengőkar. Egy 2000-es évjáratú Volkswagen Passat-nak 8 darabos lengőkar készlete van elől.
Gábor: Miért megy tönkre egy lengőkar? Miért nem egy örökéletű alkatrész, hiszen szerintem ennek a felépítése borzasztóan egyszerű, vagy ez nem igaz?
Tamás: De, ezek mind olyan robosztus alkatrészek. A természetes elhasználodás mellett ezek csak külső fizikai sérülések hatásra mennek tönkre. Megsérülhet, pl. egy baleset során, vagy egy hatalmas kátyúba való hajtás során. A lengőkaroknak az egyik végén szilent, a másik végén gömbfej helyezkedik el, na, ez a két alkatrész, ami tönkre tud menni.
Gábor: A szilent és a gömbfej elkopik?
Tamás: Elkopik, elhasználódik. Ez ellen nem lehet nagyon mit tenni, ezt nem lehet karbantartani. A lengőkar szilentek vulkanizált gumi alkatrészek, amik elöregszenek idővel.
Gábor: Ezt én nem tudom karbantartani a saját autómban, hogy minél később kelljen cserélnem?
Tamás: Nem. Ellenőrizni tudod az állapotát, hogy rossz-e vagy nem, ki van-e repedezve vagy nem, de az, hogy bekenegesd zsírral... az nem működik.
A lengőkar gömbfej az egy kicsit bonyolultabb dolog, ugye ott van egy gömbfej fészek. A gömbfej egy csukló mozgást végez, azt belülről egy zsírréteg keni. Egy gumiharang védi a zsírt, hogy ne kerüljön bele a nedvesség, a por. Régen voltak zsírozható gömbfejek, de mára ezt már minden autógyártó kivezette. Munkagépeknél még találkozunk ilyenekkel, de személyautóknál abszolút nem. A gömbfejeket sem tudjuk karbantartani, ellenőrizni tudjuk az állapotát, hogy lógnak-e kopognak-e, illetve a gumiharang, amiről szó volt, hogy sérült-e vagy nem, mert ha sérült, akkor a nedvesség, pára bejutott, az pedig kimossa a zsírt a fém – fém közül, és tönkre megy a lengőkar gömbfej.
Külön a lengőkar gömbfej és a szilent nem cserélhető. Ma már 100 autóból 99-ben egyben kell cserélni a lengőkart.
Gábor: Magyar ember melyik típusú lengőkart kedveli a legjobban? Az előbb felsoroltad, hogy többféle anyagból készítik, pl. öntöttvas, alumínium stb. Vagy ár- érték arány szerint lehet inkább csoportosítani?
Tamás: Nem, mert ezeket a kiviteleket az autógyártók határozzák meg, tehát nincs olyan, hogy én ezt kicserélem ilyenre vagy olyanra, tehát ha alumínium volt benne akkor olyat kell beletenni.
Gábor: Akkor ez nem egy variálható alkatrész.
Tamás: Az utcára nem. Versenysportban igen, de utcára nem megengedett. Ez egy nagyon fontos alkatrész az autóban. És hogy milyet keresnek? Nyilván mindenki a gyári alkatrészt keresi, de itt azért a megfizethetőségével vannak problémák. Például egy Suzuki Swift-be is lehet 7.000Ft-tól aminél már prémium minőségről beszélünk, és gyári minősítéssel vagy gyári cikkszámmal ellátott alkatrész, és 7000 Ft-tól lehet venni 40.000Ft-ig. Azt kell tudni ezekről az alkatrészekről, hogy a lengőkar, a lengéscsillapítót, a kerékcsapágyat, kuplungot, lendkereket is az autóalkatrész gyártók nem gyártanak. Tehát nincs olyan, hogy Honda lengőkar, van Honda dobozban lengőkar, de az nem Honda gyártmány. Ugyanez elmondható a Mercedes-re és akármelyik Volvo-ra vagy bármelyik más típusra.
Gábor: De adnak rá minősítést, hogy igen ezt bátran lehet használni?
Tamás: Persze, csak az emberek azt hiszik, hogy neki a Volvo S60-hoz kell lengőkar, akkor ő kap egy Volvo lengőkart. Nem! Tehát gyári beszállítókkal dolgoznak az autószerelők, de mára csak összeszerelést végeznek. Mindent legyártatnak vállalkozókkal meg beszállítókkal, cégekkel és ők összeszerelik. Ezért vannak a gyári minősítésű márkák, nagyon sok ilyen van, és azt kell tudni, hogy annak az autó gyártónak, melyik a gyári beszállítója.
Gábor: És ebben ti is tudtok segíteni?
Tamás: Persze, természetesen gyári program alapján, alvázszám alapján meg tudjuk nézni.