Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!

A Futóműwebshop ügyvezetője bevezet minket a lengőkarok világába

2019.03.19.

A Futóműwebshop ügyvezetője bevezet minket a lengőkarok világába

Technikailag lehet acél, öntött, alumínium ötvözet. Egy lengőkar több gömbfejet tartalmazhat és persz több szilentet is.

Gábor: Mi a lengőkar szerepe az autóban?
Tamás: A lengőkar a kerékfelfüggesztés és az autó összeköttetésénél játszik fontos szerepet, tehát a rugózatlan tömeg, és a kerék mozgásáért felelős.

Gábor: Egy nem szakmabeli számára ezt, hogy kell elképzelni? Mi történne az autóval, ha nem lenne benne lengőkar?
Tamás: Abban az esetben nem tudna mozogni a futómű, nem tudna rugózni. Ez egy összetett dolog, mert itt szükség van rugózásra, a lengéscsillapításra. Úgy képzeljük el, hogy az autó kabinja, maga a karosszéria felső pontja mondjuk fix, ezt hívjuk toronynak, innen a toronytól lefele lesz egy lengéscsillapítónk, ez ugye a lengéscsillapító rugó, és ennek az alján található általában a lengőkar. Lehet felül is a lengőkar, ez felfüggesztés típusonként változhat. Lehet egy lengőkaros az autó, de lehet több felfüggesztéssel is szerelt, ez már technikai kérdés.

Gábor: Mennyibe kerül egy lengőkar?
Tamás: 5.000 Ft-tól 70.000 Ft-ig vannak.

Gábor: Mi a különbség az 5.000 Ft-os és a 70.000 Ft-os lengőkar között?
Tamás: Ezt megint típusa válogatja. Tehát technikailag lehet acél, öntött vagy alumínium ötvözet. Nem mindegy, hogy mennyi lengőkar gömbfej, vagy hány szilent van benne. Ez is egy összetett kérdés. Autó márkánként eltérő. Egy presztízs márkánál sokkal drágább és komolyabb futómű van, mint egy olcsóbb kategóriás márkánál.

Gábor: Tehát elmondhatjuk, hogy egy Mercedes-nél, egy BMW-nél, Audi-nál a vezetési élményt, meg kell fizetni?
Tamás: A kényelmet és a sportosságot meg kell fizetni. És ezt a lengőkarok is adják. Például, egy Suzuki Swift-ben az első tengelyen van egy jobb és van egy bal oldali lengőkar. Egy 2000-es évjáratú Volkswagen Passat-nak 8 darabos lengőkar készlete van elől.

Gábor: Miért megy tönkre egy lengőkar? Miért nem egy örökéletű alkatrész, hiszen szerintem ennek a felépítése borzasztóan egyszerű, vagy ez nem igaz?
Tamás: De, ezek mind olyan robosztus alkatrészek. A természetes elhasználodás mellett ezek csak külső fizikai sérülések hatásra mennek tönkre. Megsérülhet, pl. egy baleset során, vagy egy hatalmas kátyúba való hajtás során. A lengőkaroknak az egyik végén szilent, a másik végén gömbfej helyezkedik el, na, ez a két alkatrész, ami tönkre tud menni.

Gábor: A szilent és a gömbfej elkopik?
Tamás: Elkopik, elhasználódik. Ez ellen nem lehet nagyon mit tenni, ezt nem lehet karbantartani. A lengőkar szilentek vulkanizált gumi alkatrészek, amik elöregszenek idővel.

Gábor: Ezt én nem tudom karbantartani a saját autómban, hogy minél később kelljen cserélnem?
Tamás: Nem. Ellenőrizni tudod az állapotát, hogy rossz-e vagy nem, ki van-e repedezve vagy nem, de az, hogy bekenegesd zsírral... az nem működik.
A lengőkar gömbfej az egy kicsit bonyolultabb dolog, ugye ott van egy gömbfej fészek. A gömbfej egy csukló mozgást végez, azt belülről egy zsírréteg keni. Egy gumiharang védi a zsírt, hogy ne kerüljön bele a nedvesség, a por. Régen voltak zsírozható gömbfejek, de mára ezt már minden autógyártó kivezette. Munkagépeknél még találkozunk ilyenekkel, de személyautóknál abszolút nem. A gömbfejeket sem tudjuk karbantartani, ellenőrizni tudjuk az állapotát, hogy lógnak-e kopognak-e, illetve a gumiharang, amiről szó volt, hogy sérült-e vagy nem, mert ha sérült, akkor a nedvesség, pára bejutott, az pedig kimossa a zsírt a fém – fém közül, és tönkre megy a lengőkar gömbfej.

Külön a lengőkar gömbfej és a szilent nem cserélhető. Ma már 100 autóból 99-ben egyben kell cserélni a lengőkart.

Gábor: Magyar ember melyik típusú lengőkart kedveli a legjobban? Az előbb felsoroltad, hogy többféle anyagból készítik, pl. öntöttvas, alumínium stb. Vagy ár- érték arány szerint lehet inkább csoportosítani?
Tamás: Nem, mert ezeket a kiviteleket az autógyártók határozzák meg, tehát nincs olyan, hogy én ezt kicserélem ilyenre vagy olyanra, tehát ha alumínium volt benne akkor olyat kell beletenni.

Gábor: Akkor ez nem egy variálható alkatrész.
Tamás: Az utcára nem. Versenysportban igen, de utcára nem megengedett. Ez egy nagyon fontos alkatrész az autóban. És hogy milyet keresnek? Nyilván mindenki a gyári alkatrészt keresi, de itt azért a megfizethetőségével vannak problémák. Például egy Suzuki Swift-be is lehet 7.000Ft-tól aminél már prémium minőségről beszélünk, és gyári minősítéssel vagy gyári cikkszámmal ellátott alkatrész, és 7000 Ft-tól lehet venni 40.000Ft-ig. Azt kell tudni ezekről az alkatrészekről, hogy a lengőkar, a lengéscsillapítót, a kerékcsapágyat, kuplungot, lendkereket is az autóalkatrész gyártók nem gyártanak. Tehát nincs olyan, hogy Honda lengőkar, van Honda dobozban lengőkar, de az nem Honda gyártmány. Ugyanez elmondható a Mercedes-re és akármelyik Volvo-ra vagy bármelyik más típusra.

Gábor: De adnak rá minősítést, hogy igen ezt bátran lehet használni?
Tamás: Persze, csak az emberek azt hiszik, hogy neki a Volvo S60-hoz kell lengőkar, akkor ő kap egy Volvo lengőkart. Nem! Tehát gyári beszállítókkal dolgoznak az autószerelők, de mára csak összeszerelést végeznek. Mindent legyártatnak vállalkozókkal meg beszállítókkal, cégekkel és ők összeszerelik. Ezért vannak a gyári minősítésű márkák, nagyon sok ilyen van, és azt kell tudni, hogy annak az autó gyártónak, melyik a gyári beszállítója.

Gábor: És ebben ti is tudtok segíteni?
Tamás: Persze, természetesen gyári program alapján, alvázszám alapján meg tudjuk nézni.

Blog kategóriái

Címkék

akció lengőkar ár akciós féltengelycsukló akciós lengéscsillapító Axiálcsukló DPF filter egr szelep tisztitás eladó lengőkar fékbetét féltengelycsukló ár féltengelycsukló hiba futómű teljesítménye Futomuszerviz Debrecen hol vegyek részecskeszűrőt Lengéscsillapító lengéscsillapító ára lengőkar ár lengőkar ár lengőkar készlet LUK kuplung kedvezménnyel MasterSport lengőkar MasterSport vélemény otthoni ellenőrzés részedcskeszűrő kiütés segédalváz segédalvázkeret Starline féknyereg Starline féktárcsa Starline féltengely Starline kerékcsapágy Yamato motortartó Autóalkatrész autóalkatrész autóalkatrész árak autóalkatrész kedvezmény Autóalkatrész kedvezmény autótuning bölcső bőlcső bölcső hibái Cordierite részecskeszűrő egr szelep EGR szelep EGR szelep egr szelep ár EGR szelep ár egr szelep hiba egr szelep kedvezménnyel Féknyereg féktárcsa Féktárcsa porvédő lemez féltengely féltengelycsukló furcsahang futómű állípota futómű állítás futómű ellenőrzés futómű ellenörzés futómű fajtái futómű javítás költsége Futómű szervíz futóműállítás futóműbeállítás futóműfelújítás futóműfelújítás alkatrészek futóműfelújítás ár futóműhiba futóműjavítás árai futóműrezgések Futomuwebshop.hu futóműzajok JMJ katalizátor JMJ részecskeszűrő JMJ vélemény Katalizátor kattogó féltengelycsukló kedvezmény Kerékcsapágy kerékcsapágy ár kerékcsapágy ár kerékcsapágy ellenőrzése kerékcsapágy hiba kerékcsapágy kedvezménnyel kettős tömegű lendkerék Kipufogóleömlő Kormányösszekötő Kormányösszekötő Koronavírus kuplung szett legyakoribb futómű hiba lengéscsillapító Lengéscsillapító lengéscsillapító ár lengéscsillapító ár lengéscsillapító kedvezménnyel lengéscsillapító vásárlás lengőkar lengőkar Lengőkar lengőkar ár lengőkar ár lengőkar kedvezménnyel lengőkar készlet Lengőkar szerelési tanácsok lengőkar szett lengőkar szett lengőkar vásárlás lengőkargömbfej lengőkargömbfej Luk kettős tömegű lendkerék kedvezménnyel magyarország melyik kerékcsapágy a rossz mennyibe kerül a futómű javítás MS lengőkar olcsó egr szelep olcsó kerékcsapágy olcsó kerékcsapágy olcsó kettős tömegű lendkerék olcsó kuplung olcsó lengéscsillapító olcsó lengéscsillapító olcsó lengőkar olcsó lengőkar olcsó lengőkar Olcsó luk olcsó toronycsapágy Rein Hoch ReinHoch Reinhoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch alkatrész Reinhoch alkatrészek ReinHoch lengőkar Reinhoch lengőkargömbfej ReinHoch motortartóbak ReinHoch szilent Részecskeszűrő részecskeszűrő kíírás részecskeszűrő tísztitás részecskeszűrő webáruház Silicon Carbide (SIC) részecskeszűrő Spirálrugó Stabilizátor stabilizátorkar Starline Starline autóalkatrész Starline fékbetét Starline féktárcsa Starline lengéscsillapító Starline lengőkar Starline rugó Starline vélemény talpas Toronycsapágy webáruház Yamato gömbfej Yamato lengőkar Yamato stabilizátor Yamato szilent Yamato vélemény
NThjNT