Katalizátor hibái és hiba jelei.
A Katalizátor minden autóban megtalálható! Vannak Benzines katalizátorok és Diesel Katalizátorok. Lényegében a felépítésük, működési elvük, feladatuk ugyan az! A katalizátor a kipufogó rendszerben található meg egy kipufogó dob formájában. Kialakításuk eltérő, lehet henger alakú, kerek, ovális. A katalizátor elhelyezkedése a kipufogó rendszerben is változó, de többnyire törekednek a gyártók minél közelebb elhelyezni a motorhoz.
A katalizátor hiba jelei:
Modern autók Check lámpát is felgyújtják katalizátor hiba miatt. Természetesen ennek ezer már oka is lehet, de ezt egy diagnosztikával hamar ki lehet deríteni. Általában a járművezető csak annyit érez katalizátor hiba esetén, hogy az autó erőtlen, nem pörög fel könnyen a motor, sőt rosszabb esetben már torpanhat esetleg rángathat is. Intő jel lehet a megnövekedett üzemanyag fogyasztás is. Továbbá ha fura büdös savankás, záptojás szagot érzünk a kipufogó rendszer környékén akkor is katalizátor hibára gyanakodjunk.
Mitől romlik el a katalizátor?
A katalizátor hiba 4 részre osztható.
1, Természetesen elhasználódás, a katalizátor életartalma sem végtelen.
Természetes elhasználódásról akkor beszélhetünk, ha az autó sok-sok km-t futott már le, vagy a futásteljesítménye átlagon felüli. A kataizátorok élettartalma igen magas de nem korlátlan. Műhelyemben találkoztam már sokféle autóval amelynek katalizátora gond nélkül teljesített 500-700 ezer km-t is. De akinek ilyen magas futásteljesítményű autója van, természetesen nem fog csodálkozni, ha valami meghibásodik, pl a katalizátor. Ekkora futásteljesítményél már bármi felmondhatja a szolgálatot.
2, Fizikai sérülés, a katalizátor könnyen sérül!
A katalizátorok a kipufogó rendszerben foglalnak helyet, tehát az autó legalsó pontján. Itt teljes mértékben ki vannak téve a külső fizikai sérülés veszélyének. Bármikor kaphatnak egy ütést, vagy akármilyen idegen tárgy megsértheti őket. Fizikai sérülés esetén a katalizátort megkopogtatva lehet hallgatózni, hogy csörög vagy sem. Tehát mozgassuk meg a katalizátort és füleljünk, a katalizátor dob testjéből nem jöhet ki hang! Ha mégis azt haljuk hogy valami a katalizátor dobtestjkében elszabadult és mozog akkor egyértelmű, hogy a katalizátort cserélni kell. A katalizátor sérülés könnyen lehetséges egy hibás parolásból adódóan. Egy útszéli padkának elég csak megkoccantania a katalizátort és már meg is sérül, de többször előfordul, hogy tolatva parkolva nekitolatunk a padkáénak ami megfeszíti vagy megtolja a rendszert, e miatt is könnyen törik a katalizátor kerámiája.
3, A katalizátor belső, kémiai és fizikális hiba.
Ha a katalizátorunk nem tudja megfelelően átalakítani a káros gázokat, akkor a belső szerkezetében lesz a probléma. Ez sajnos csak cserével orvosolható, de nagyon fontos megtudni a katalizátor hiba okát! A katalizátor belső szerkezeti felépítésének ismeretében lehet pontos diagnózist felállitani. A belső szerkezetét ismerve tudjuk, hogy az könnyen törik, sérül, megég, lekokszosodik, eltömődik!
Tehát egy katalizátor hiba könnyen lehet járulékos hiba is. Ha például hibás az egyik gyújtógyertyánk vagy trafónk akkor abban a hengerben nincs égés, de üzemanyag befecskendezés igen, vagyis tiszta benzin kerülhet (elégelten üzemanyag) a kipufogó rendszerbe, katalizátorba mely károsíthatja a katalizátor belsejét, sőt az ott keletkező hőtől még meg is gyulladhat és össze égeti a katalizátort belülről! Előfordulhat, hogy a motorolaj fogyasztás magas, esetleg turbó hiba miatt motorolaj kerül a katalizátorba, sajnos ez is igen hamar tönkreteszi a katalizátort. Egyszó mint száz mindig járjunk a végére, hogy mitől is ment tönkre a katalizátorunk, mert ha a fent felsorolt példák miatt, akkor hiába teszünk fel új katalizátort, lehet az gyári vagy utángyártott katalizátor, az is tönkre fog menni!
4, katalizátor hiba lehetőség a korrodáció.
A kipufogó rendszer is ki van téve a rozsdásodás veszélyének. A gyártók közül szinte már mindegyik rozsdamentes anyagból készítik a kipufogó rendszerüket köztük a kipufogó dobokat és a katalizátorokat is. Ennek ellenére a korrózió szépen és csendben dolgozik. Mint írtam a kipufogó rendszer az autó alján védtelenül helyezkedik el, ezért folyamatosan ki van téve az esőnek, szennynek, sózott utaknak. Továbbá a helyesen működő katalizátor vizet termel, vagyis belülről is megkapja a rendszerünk a hiba lehetőségét. És a legrosszabb, hogy az egész egy igen magas hőmérsékleten üzemel, tehát még hűtűrő szerepe is van. Ez mind elég a kipufogó rendszer és köztük a katalizátor rozsda kialakulásának!
Amennyiben szeretne többet megtudni a katalizátorok működéséről olvass el ezt a cikkünket
Ha katalizátort szeretne vásárolni kérjük itt keressen vagy töltse ki ajánlatkérő űrlapunkat!
További katalizátor hibáktól mentes közlekedést kívánok!
Süvöltős Tamás