Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!

A leggyakoribb futómű hibák: Milyen hibákat észlelhetünk és hogyan lehet javítani őket?

2023.10.24.

A leggyakoribb futómű hibák: Milyen hibákat észlelhetünk és hogyan lehet javítani őket?

Mint minden autóalkatrész részegységnek megvannak a maga sajátos hibái úgy a futamú rendszernek is.

Általános futómű hibákat csokorba szedtük, hogy átlásd mi hogy és miként működik illetve megy tönkre.

Az autó futóművét érintő hibák többféle eredetűek lehetnek. A természetes elhasználásától kezdve a kátyú okozta hibákon át a karambol okozta sérülésekig. De vajon mik az általános hibák? Elmondható, hogy futómű általános és tipikus hibája a természetes elhasználódás és a rossz minőségű úthálózat teszi ki. Sokan felteszik a kérdést, hogy oké, de a futúművet nem úgy tervezik, hogy bírja a kátyúkat? De úgy tervezik, de egy kátyúba is be lehet hajtani többféle képen is.

Vegyük sorra azokat a futómű alkatrészeket melyek a leggyakrabban tönkre mennek.


Lengőkar hiba:
A lengőkar önmagában egy acél vagy alu vagy valamilyen fém ötvözett. Robusztusságának köszönhetően itt csak a korrózió illetve a külső behatás az ami gondot tud okozni. Lengőkar hiba esetén azt érezzük első körbe, hogy a kocsi kereke furcsán áll és ezáltal megváltozik az egyenes futás.

Lengőkar szilent hiba:
A lengőkar szilent egy bekötési pontja a lengőkarnak az alvázhoz, vagyis a bölcsőhöz (segédalvázkerethez). Biztosítja a lengőkar meghatározott le-fel mozgását. A lengőkar szilent egy vulkanizált gumi, vagyis puha, legalábbis puhább, mint a vas ezért ez lesz az első futómű alkatrészünk ami tönkre fog menni. Ennek oka a terhelés miatt elinduló elhasználódás. De ez természetes és hosszú folyamat. Cseréje akkor válik szükségessé, ha felszakad. Ekkor már hangja van és kopoghat a szilent, ennek a hangnak az oka az, hogy a szilent gumi már nem csillapit, nem dolgozik.

Lengőkargömbfej hiba:
A lengőkargömbfej a lengőkar másik bekötési pontja (a szilent túloldala). A lengőkargömbfej vagyis talpas feladata szintén a mozgások meghatározott pontokon belül tartása. Legfőbb feladata a lengőkar és a kerékagy elmozdulásának kötött biztosítása. Ezt a kötést a lengőkargömbfej biztosítja. A lengőkar gömbfej fészke egy precízen illesztett gömbfej fészek melynek a kenését zsír biztosítja. A gömbfej fészket pedig egy porvédőgumiharang védi.  A gumiharang megsérülése esetén a szennyeződés, víz bejut a lengőkargömbfej fészekbe ahol a zsír kimossa és igy a kenés megszűnik. Ez esetben a kopás gyorsasága megnövekszik. Lengőkargömbfej hiba kezdetleges előjele a nyiszogó, nyeszegő hang ami kezdetben útegyenlőtlenségeken hallható, ezt követi már a kopogás.

Kerékcsapágy hiba:
Kerékcsapágy egy folyamatosan forgó mozgást ellátó alkatrész. A forgás hatására hő keletkezik ezért a kopása szinte folyamatos. A kerékcsapágyban található csapágyak kenését és hűtését kenőzsír látja el mely valamilyen szinten a gyártás technológiájának és a szimeringeknek köszönhetően védett. Azonban a sok szennyeződés ezeket megsértheti és a csapágyból kijuthat a zsír és bejuthat a szennyeződés és nedvesség. Ezáltal a kopás felgyorsúl. A kerékcsapágy hiba legjellegzetesebb tünete a búgó hang a rossz kerékcsapágy felőli keréktől. Ezen túl ha a kocsit felemeljük és az érintett kereket megfogjuk két oldalát és megmozgatjuk akkor érezhetjük, hogy lóg, tehát kottyan. Ekkor már nem tudunk mit tenni, a kerékcsapágyat cserélni kell.

Toronycsapágy hiba:
A toronycsapágy a futómű egységen belül a felfüggesztő rendszer eleme. Egészen pontosan a lengéscsillapítót köti be az autó tornyába. Azért is hívjuk toronycsapágynak. Csapágyazás azért kell bele mert biztosítania kell a lengéscsillapítók oldal irányú mozgását. Amikor kormányozzunk akkor a lengéscsíllapító is fordul a kerekekkel együtt. A toronycsapágy hiba általában a kopás és a környezeti szennyeződés miatt alakul ki. A toronycsapágy általában egy műanyag házas csapágy rendszer, amely a kerekek felőli ütéseket nehezek viseli, ilyen kerék felőli ütés pl egy kátyú okozta ütés. Ezek mellett az elhelyezkedése miatt szinte abszolút nem takarítható. Toronycsapágy hiba jele, mikor állunk az autóval és elkezdjük tekerni a kormányt akkor apró morajló, dörzsölő hangot hallunk. Kezdetben csak kormánykerék tekerésénél, aztán a hiba előrehaladtával már menteközben is hallhatunk, de már kopogást.

Lengéscsillapító hiba:
Lengéscsillapító hiba esetén az autó viselkedése és vezethetősége megváltozik. Hajlamos kanyarokban nagyon megdőlni, fékezéskor előre billeni. Lengéscsillapító hiba esetén előszőr nincs hanghatás csak a fent leírt hibajelek. Később aztán kotyógó hangokat hallhatunk.

Rugó hiba:
Spirálrugók egy erős edzett acélrugók. Általában két féle képen mennek tönkre. Vagy megöregszik és ellágyul vagy eltörik. Törés fő oka általában a rugót támasztó rugótányérban megüllő szennyeződés miatti korrózió. Hiba jele, hogy a kocsi megdől a törőt rugó irányába. Hasmagassága csökken. Minta az autó egy pontjára helyeznénk nagy súlyt.

Tehát a legtöbb futómű hiba a természetes elhasználódáson kívül, a külső ütések és más behatások okozta folyamatok. Megoldás a rendszeres karbantartás, takarítás. Hasznos tipp még a futómű alkatrészek védelmében: Amikor látjuk az utón a hatalmas kátyút és látjuk, tudjuk, hogy elkerülhetettlen az, hogy belehajtsunk akkor NE FÉKEZZÜNK. Reflexből mindenki a fékre lép, a kocsi befeszül, előre billen és az ütés nagyobb hatású lesz mintha egyszerűen csak áthaladnánk rajta. Tehát ha ilyen helyzetbe kerülünk ne fékezve érkezzünk meg a kátyúba, lassítsunk le amennyire csak tudunk de a kátyúba hajtás előtti pillanatban engedjük el a féket egyszerűen csak hajtsunk keresztül rajta.

Blog kategóriái

Címkék

akció lengőkar ár akciós féltengelycsukló akciós lengéscsillapító Axiálcsukló DPF filter egr szelep tisztitás eladó lengőkar fékbetét féltengelycsukló ár féltengelycsukló hiba futómű teljesítménye Futomuszerviz Debrecen hol vegyek részecskeszűrőt Lengéscsillapító lengéscsillapító ára lengőkar ár lengőkar ár lengőkar készlet LUK kuplung kedvezménnyel MasterSport lengőkar MasterSport vélemény otthoni ellenőrzés részedcskeszűrő kiütés segédalváz segédalvázkeret Starline féknyereg Starline féktárcsa Starline féltengely Starline kerékcsapágy Yamato motortartó Autóalkatrész autóalkatrész autóalkatrész árak autóalkatrész kedvezmény Autóalkatrész kedvezmény autótuning bölcső bőlcső bölcső hibái Cordierite részecskeszűrő egr szelep EGR szelep EGR szelep egr szelep ár EGR szelep ár egr szelep hiba egr szelep kedvezménnyel Féknyereg féktárcsa Féktárcsa porvédő lemez féltengely féltengelycsukló furcsahang futómű állípota futómű állítás futómű ellenőrzés futómű ellenörzés futómű fajtái futómű javítás költsége Futómű szervíz futóműállítás futóműbeállítás futóműfelújítás futóműfelújítás alkatrészek futóműfelújítás ár futóműhiba futóműjavítás árai futóműrezgések Futomuwebshop.hu futóműzajok JMJ katalizátor JMJ részecskeszűrő JMJ vélemény Katalizátor kattogó féltengelycsukló kedvezmény Kerékcsapágy kerékcsapágy ár kerékcsapágy ár kerékcsapágy ellenőrzése kerékcsapágy hiba kerékcsapágy kedvezménnyel kettős tömegű lendkerék Kipufogóleömlő Kormányösszekötő Kormányösszekötő Koronavírus kuplung szett legyakoribb futómű hiba lengéscsillapító Lengéscsillapító lengéscsillapító ár lengéscsillapító ár lengéscsillapító kedvezménnyel lengéscsillapító vásárlás lengőkar lengőkar Lengőkar lengőkar ár lengőkar ár lengőkar kedvezménnyel lengőkar készlet Lengőkar szerelési tanácsok lengőkar szett lengőkar szett lengőkar vásárlás lengőkargömbfej lengőkargömbfej Luk kettős tömegű lendkerék kedvezménnyel magyarország melyik kerékcsapágy a rossz mennyibe kerül a futómű javítás MS lengőkar olcsó egr szelep olcsó kerékcsapágy olcsó kerékcsapágy olcsó kettős tömegű lendkerék olcsó kuplung olcsó lengéscsillapító olcsó lengéscsillapító olcsó lengőkar olcsó lengőkar olcsó lengőkar Olcsó luk olcsó toronycsapágy Rein Hoch ReinHoch Reinhoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch alkatrész Reinhoch alkatrészek ReinHoch lengőkar Reinhoch lengőkargömbfej ReinHoch motortartóbak ReinHoch szilent Részecskeszűrő részecskeszűrő kíírás részecskeszűrő tísztitás részecskeszűrő webáruház Silicon Carbide (SIC) részecskeszűrő Spirálrugó Stabilizátor stabilizátorkar Starline Starline autóalkatrész Starline fékbetét Starline féktárcsa Starline lengéscsillapító Starline lengőkar Starline rugó Starline vélemény talpas Toronycsapágy webáruház Yamato gömbfej Yamato lengőkar Yamato stabilizátor Yamato szilent Yamato vélemény
ZjViM