Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.
Gábor: Képzeld, én azt látom mostanában, hogy Németországból terjeszkednek Magyarországra a tőkeerős autóalkatrészt forgalmazó vállalkozók, a csúcsra csiszolt webáruházaikkal. Neked erről mi a véleményed? Ez jót tesz a magyar gazdaságnak?
Tamás: Negatív hatással van mindenkire. Negatív hatással van a kereskedőre, de a végfelhasználókra is. Ennek a legnagyobb hibája az, hogy nem biztonságos a rendszer. Hangsúlyozom, hogy Magyarországon nem biztos, hogy egy hozzáértőtől vásárolunk, egy külföldi webáruház eseten meg végképp nem tudjuk, hogy kitől vesszük meg azt az alkatrészt. Tegyük fel, hogy a vásárolt alkatrész nem megfelelő. – Hogy a vásárló hibázott, vagy az áruház, most mellékes. – Az, hogy nem jó alkatrészt vásárolt a vásárló, a szerelőnél fog kiderülni, akkor, amikor már szét van bontva az autó.
Gábor: A szerelő ilyenkor agyvérzést kap?
Tamás: De az ügyfél is, mert nincs mit visszatenni. Valószínű, hogy az eredeti alkatrészt a szerelő már csak roncsolásos technikával tudta kiszedni. Ilyenkor gyorsan keres a vevő egy magyarországi kereskedőt és beszerzi a terméket. Majd elindul egy visszáruzás a külföldi cég irányába.
Gábor: Gondolom, ezt a megrendelőnek kell 100%-osan intéznie.
Tamás: Így van! A visszáruval az a probléma, hogy még Magyarországon is nehéz egyik pontból a másikba anyagot mozgatni gyorsan, precízen, és utána még könyveléstechnikailag a visszavásárlást megoldani, számlázni.
Gábor: Hány kilogrammos dolgokról van szó általában?
Tamás: 3-50 kg-os dolgokról beszélünk. Kis- és nagy terjedelmű csomagok.
Gábor: Egy 50 kg-os csomagnak a feladása körülbelül mennyibe kerül?
Tamás: Magyarországon ez ilyen 2.500 - 3.000 Ft, ami az ügyfelet terheli. Valójában ez nem ennyi, hanem több, csak a kereskedő a többit átvállalja.
Gábor: Átvállalja ezt a költséget?
Tamás: Valamennyi részét igen, és ezt azért meri megtenni, mert tudja, hogy az az adott autóalkatrész jó lesz. Külföldi rendelés esetén az is elképzelhető, hogy semmilyen szinten sem bizonyítható az, hogy az adott autóalkatrész hiteles gyártótól származik. Rendelkezik-e megfelelő minősítéssel, és hogy lehet-e használni magyarországi közutakon. A Magyar Közlekedés Felügyelet is teljesen mást követel, mint egy német, vagy egy osztrák, vagy egy holland, vagy egy akár egy távol keleti Közlekedés Felügyelet. Ami ott jó, itt nem, vagy nem biztos! És ugye futómű alkatrészeknél, fékeknél, kormányműnél fontos, hogy pl. ne törjön el egy alkatrész, ami balesetveszélyes is lehet.
Gábor: Tehát a vásárló nem tud külföldre hivatkozni, hogy márpedig ő egy xy német kereskedőtől rendelt. Lehet, hogy ez a német kereskedő félévente csinál egy új céget...
Tamás: Igen, és mondjuk, Kínából importálja az alkatrészeket.
Egy nagyon szépen felépített és megtervezett webáruháztól a vásárló elájulhat, miközben nem is tudja azt, hogy a monitor mögött ki ül, milyen cégtörténettel...