Rendszeres lengéscsillapító tesztek a jó úttartásért és a biztonságos vezetésért
Átlagosan az autók 15 százaléka közlekedik rossz lengéscsillapítókkal - sok közülük kevesebb, mint 50.000 kilométert futott. A lehetséges következményeket is csak néhány vezető ismeri: a lengéscsillapítók nem csak a kényelmet, hanem az optimális tapadást is szolgálják, és ez fontos a biztonságos vezetés és a jármű fékezése szempontjából is.
A lengéscsillapítók kettős működésűek. Az összenyomás és a kirugózás során elnyelik az útegyenetlenségeket, anélkül, hogy a kerekek elemelkednének a talajtól, egyben stabilizálják a karosszériát. Ha ez a funkció csökken vagy hibás, egy kényelmetlen, drága és olykor veszélyes következménnyel szembesülhetünk: a fékút meghosszabbodik (akár több méterrel is) a kanyarodás instabillá válik, fokozódik az aquaplaning veszély.
Ezen felül a hibás lengéscsillapítás miatt rezgések lépnek fel, melynek eredményeként a jármű és a vezető sokkal gyorsabban elfárad. Fokozott futómű-, és gumikopás lép fel, ami a tulajdonosoknak általában sokkal költségesebb javításokkal jár.
A legnagyobb probléma az, hogy a lengéscsillapító nem látványosan, egyik pillanatról a másikra megy tönkre, ezért a fokozatos kopása nehezen érzékelhető. Ezért nagyon fontos, hogy rendszeres időszakonként egy szerviz elvégezze ennek az ellenőrzését. Ez egy tíz perces művelet, amit legkésőbb akkor el kell végeztetni, amikor az autó elkezd "úszni", szélérzékennyé válik, vagy a gumik feltűnően egyenlőtlenül kopnak.
És még egy nagyon fontos tudnivaló: a lengéscsillapítót csak párban cseréljük!