Ha menet közben ráz az autó kormánya az bizony futómű hibára utal. De mitől ráz az autó kormánya? Vegyük sorba a lehetőségeket.
Első sorban azt kell megvizsgálni, megfigyelni, hogy mikor és miként ráz a kormány. Rázhat egyenletes sebességgel haladva, rázhat gyorsításkor és rázhat lassításkor.
Egyenes futásnál ráz a kormány:
Ha egyenletes sebességgel haladunk és azt érezzük, hogy ráz, remeg a kormány akkor valószínűsíthető, hogy a kerekek centrírozásával van a baj. A kerekeken, ha acélfelni ha alufelni mindig található egy ragasztott vagy felütött centírsúly. Ezek a centírsúlyok a kerekek deformációjának és horizontális, illetve vertikális kiegyensúlyozásáért felelősek. Általában a gumi szervizek teszik fel őket. Általánosan elmondható, hogy az ilyen jellegű hibák szezonális átkerekezések során jön elő, amikor az ügyfél otthon átkerekezi az autóját téli kerék szettről nyárira, vagy fordítva. Ilyenkor nincs centrírozás csak kerékcsere. Természetesen a gumisok általában hiába nem új kereket vagy gumit szerelnek fel mindig kiegyensúlyozzák (centrírozás) a kerekeket. Viszont ezek a keréksúlyok is idővel elöregsznek, elhagyjuk őket, illetve megváltozik a kerék centírsúly igénye a használat során (kátyúk, úthibák stb) ezért újra kell őket időnként súlyozni.
Fékezéskor ráz a kormány:
Ha fékezéskor ráz a kormány annak általában két oka lehet. Vagy lengőkar hiba azon belül is a szilent hibája, szakadása vagy a fékrendszer hibája. A lengőkar vagy a fék eredetű hibát úgy tudjuk legkönnyebben kideríteni, hogy ha fékezéskor rázó kormány mellett megfigyeljük, hogy a fékpedál is pulzál -e. Amennyiben fékezéskor a remegő kormány mellett azt érezzük, hogy a fékpedál pulzál akkor fékhibánk van, ennek oka általában a féktárcsa kopottság vagy deformáció. Megoldás a féktárcsa és betét együttes cseréje. Amennyiben viszont fékezéskor ráz a kormány, de a fékpedál nem pulzál akkor lengőkar szilent problémával állunk szemben. Ilyen esetben a lengőkar szilentek felszakadtak és nem tudják feladatukat ellátni. A lengőkar szilentett cserélni kell, ami általában komplett lengőkar cserét jelent.
Gyorsításkor ráz a kormány:
Amennyiben kigyorsításkor kezd el remegni a kormány a kezünkben akkor a hiba okát a hajtásban kell keresni. Általában az esetek többségében ilyenkor a féltengelyek, belső féltengely csuklók a hibásak, de meg kell vizsgálni a kardántengely és annak a felfüggesztő csapágyát, illetve keresztjeit is. Mivel a féltengely belső csuklók és maga a féltengely adja át a hajtás erejét a vonóerőt, nyomatékot a kerekeknek igy, ha azok rosszak, kopottak, vagy kiegyensúlyozatlanok akkor gyorsításkor remeghet az egész hajtás és a kormányzás is.
Fontos megjegyezni, hogy a rázó kormány hiba esetében a hiba kijavítása sürgős beavatkozást igényel. Minden kormányra kiható negatív erőhatás balesetveszélyes és más alkatrészek meghibásodásához vezethet.