Lengőkar szerelés otthon házilag?
Lengőkar cserét házilag nem ajánlom senkinek!
Ennek oka, hogy egy olyan futómű alkatrészről beszélünk, ami biztonság technikailag egy fontos alkatrész.
A lengőkar csere közben elkövetett szerelési hiba akár az életünkbe is kerülhet.
Egy rosszul meghúzót gömbfej, vagy csavar eltörése vagy szakadása miatt a lengőkar kieshet a helyéről, tehát az autó kereke is kiesik és az autó irányíthatatlanná válik. Gondolom, nem kell elmondanom ez milyen kockázatott jelent!
A lengőkar csere általában nem egy bonyolult művelet, műhelykörnyezetben és tapasztalattal rendelkezőknek pedig főleg nem az. De vegyük, sorban akkor hol hibázhat egy házi barkácsoló:
Lengőkar szerelés közben ezeket a hibákat ejtheted:
Az egyik legfontosabb lengőkar ellenőrzésé!
Ez azt jelenti, hogy ha megvan a megvásárolt, új lengőkar akkor azt szemrevételezéssel is ellenőrizni kell. Pontosan hasonlítsuk össze a régivel. Ugyan oda esnek e a furatok, a furatok mérete megegyeznek-e.
A lengőkargömbfej kónuszméretét is ellenőrizni kell. Gondoljunk csak bele, hogy ha a 17.6mm.-es kónuszméretű gömbfej helyére beteszünk egy 16.9.-est, szerencsésebb esetben csak kottyanni fog, rosszabb esetben viszont …
Ellenőrizzük a lengőkar hosszár, alakját, formáját. Ellenőrizzük a lengőkarszilent külső-belső átmérőjét és szélességét.
A fent felsorolt ellenőrzések folyamata igaz nem egy nehéz feladat, de mindenképpen szakértelmet és tapasztalatot kíván! Továbbá az otthoni lengőkar cserénél még beleeshetünk abba a hibába, hogy belefutunk egy elszakadt csavarba, vagy mi magunk tépünk el egy csavart a szilentben vagy a gömbfejben. Akkor a kocsink mozdíthatatlanul áll a saját garázsunkban, igy már szerelőhöz se nagyon tudjuk vinni. Ha mégis akkor biztosak lehetünk a szájhúzogatásba és abba is, hogy mélyebben a zsebünkbe kell majd nyúlnunk. Jöhet a fejvakarás, hogy szedjük ki az autót a garázsból, hogy visszük el, trélert kell hívni, Felesleges pénzkidobás.
Ne felejtsük el a lengőkar beszerelésnél a fontos sorrendet sem!
Hol volt alátét, hol nem, milyen menetemelkedésű anyát használjunk, önzáró legyen vagy nem.
Lengőkar szerelési hiba:
Mellékelt fotókon egy ügyfél által szerelt Toyota Land Cruiser 100.-as széria első lengőkar hibás beszerelésének következményeit láthatjuk. Hiba oka, hogy a lengőkar alsó, hátsó rögzítő csavarjának feje nem kifele állt hanem befele, tehát a csavar fordítva volt benne. Simán összerakható volt az autó igy is, de és egy HATLAMAS DE következik! A lengőkart rögzítő csavar feje kidörzsölte a lengőkar belső részét (a gyári lemez lengőkar belül össze van hegesztve, a csavar feje itt a hegesztett résznél kezdte meg a kidörzsölést és az anyagkoptatást).
Ha ezt a rögzítő csavart igy fordítva tesszük, be első ránézésre semmilyen hibát nem mutat, de a lengőkar le-fel mozgásával, a csavar folyamatosan enni kezdte a lengőkart. Végeredmény, hogy 500 km (igen ötszáz) megtétele után szerencsére egy parkolóból való kitoltatás közben eltört a lengőkar és az autó kereket kitört. Gondoljunk bele, hogy egy 2.800 kg.-os autónál ez módjuk 60 vagy 100 km/h sebességnél következik be. FÉLELMETES, mint ahogy az is, hogy egy csavar az oka, egyetlen egy 500 ft.-os csavar, amely rossz irányból is be lehetet szerelni!
Műhelyünkben javítottuk a hibát és észrevettük, hogy a másik lengőkar csavar is ilyen módon került beszerelésre, szerencsére ott még nem szakadt el az anyag, de csak időkérdésé lett volna!
De mesélhetnék tovább, akár sok sok órán keresztül:
Egy másik képsorozatunkkal egy szintén otthoni szerelés eredménye! Szerencsére itt nem történt baj, mert megakadt a szerelésnél a tulajdonos. De nézegetve a képeket mi örülünk annak, hogy megakadt. Jobb bele se gondolni, mi lett volna, ha sikerül a „szerelés”
Kérem, minden kedves ügyfelemet NE SZERELJEN OTTHON LENGŐKART, ha nincs meg a megfelelő szakmai képzetség, szerszám és tapasztalat. Ne veszélyeztessen másokat!!!
Tisztelettel
Süvöltős Tamás