Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!

Lengőkar hiba jelenségek, gömbfej és szilent működése és ára, cseréje

2019.04.01.

Lengőkar hiba jelenségek, gömbfej és szilent működése és ára, cseréje

A lengőkar hiba jelei és a lengőkar gömbfej, szilent felépítése és cseréje.

A lengőkar a futómű rendszer alap pillére

Több fajta lengőkar rendszer lehet az autónk alatt. Viszont a rossz utak és az erős igénybevételek miatt, ha a rendszer valamelyik tagja tönkremegy, azt bizony észre fogjuk venni. A lengőkar és lengőkar szilent vagy a gömbfej hibát, nyöszörgő, nyikorgó hangok kisérik vagy úgy is mondhatjuk, hogy kopognak.

A lengőkar szerkezeti felépítése

A lengőkar 3 fő alkatrészből áll: Lengőkar, lengőkargömbfej és a szilent. A lengőkar egy teherviselő elem, ezzel az alkatrésszel kötjük össze a karosszériát a futóművel, pontosabban a csonkállvánnyal vagyis a kerékaggyal. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a lengőkar egyik végén szilent, vagy stilentek, másik végén pedig gömbfej van. A gömbfej rész általában a kerékagyba csatlakozik, a szilent rész pedig a bölcsőbe, segédalváz keretbe. A lengőkarba kapcsolódhat még akár a lengéscsillapító is. Általában a lengőkar egy bumeráng alakú háromszög forma. A legelterjedtebb első független kerékfelfüggesztés a McPherson rendszer! Létezik egy vagy több lengőkaros első, de akár hátsó felfüggesztés is. A több lengőkar azt jelenti, hogy nem csak egy lengőkar van például alul, hanem mondjuk kettő alsó, de létezhet felső lengőkaros változat is. Vannak egyes modellek például Audi, VW ahol elől van 8db lengőkar, 4 felső és 4 alsó. Ez mind a komfortot és a stabilitást hivatott szolgálni.

Lengőkar anyaga:

Lengőkar anyagát tekintve általában alumínium, de lehet lemez vagy öntvény is. A lengőkar szilentek és gömbfejek már külön nem cserélhetők, pont az anyag felhasználás miatt. Gondoljunk bele, hogy egy könnyfém lengőkart be teszünk a 40Tonnás présbe. Nem szabad… Olyan pontos és precíz illesztésekkel készülnek, hogy ezt a szilent és talpas cserét el kell felejteni. Van néhány olyan modell ahol a lengőkar gömbfejt csavarral rögzítik a lengőkarba, itt természetesen lehet cserélni külön csak a gömbfejet.


Lengőkargömbfej szerkezeti felépítése:
A gömbfej teszi lehetővé, hogy a futóműben egy bizonyos elmozdulás határolva megtörténhessen. Így tudjuk irányitani vagy kormányozni az autónkat igy tud rugózni a futómű. A gömbfej egy házban helyezkedik el ami kenőzsír ken, kívülről pedig a viszontagságoktól egy gumiharang véd. A gömbfej szára általában egy mentese szár kúp kialakításban. A gömbfej háza pedig egy hengeres test amelyet zéger gyűrűvel rögzítünk. Tehát  ez az alkatrész egy végtelen egyszerű felépítésű szerkezet. A lengőkar gömbfejek minőségét az anyaga, a precíz illesztése és méretezése és a fészek kialakítása, illetve a perselyek anyaga szolgáltatja.


Lengőkar szilentek szerkezeti felépítése:
A legjobb megfogalmazás, hogy a középső persely és a szélső háza közzé vulkanizált gumi! A lengőkar szilentek szintén a futómű mozgásáért felelősek. A futóműnek ugyanis le fel és oldal irányba is el kell tudnia mozdulni a karosszériától, de ezt természetesen határolt módon. Nah és meg is érkeztünk a szilentek első hibájához. Ha a lengőkar szilent elöregszik, kirepedezik és tönkre megy akkor ez az elmozdulás túl nagy. Továbbá a lengőkar szilentek anyaga és keménysége határozzák meg azt, hogy egy autó sportos vagy komfortos vezethetőségű legyen. Egy lengőkarban lehet 1-2-3 szilent is amelyek egyesével nézve is egy egy alkatrész bekötési vagy rögzítési módot jelentenek! Általánosan úgy szokták ezeket hívni köznyelven, hogy kis szilent, nagy szilent, lengőkar szilent.

 

Lengőkar vagy lengőkargömbfej és szilentek, hogy mennek tönkre.

 

Általában 3 féle hiba következmény létezik:
Természetes elhasználodás. Ezzel nem tudunk mit kezdeni, az alkatész elvégezte több évig mocskos körülmények között feladatát. A Gömbfej és fészke elkopott a lengőkar szilent elöregedett és kirepedezett, a lengőkar maga pedig korrodált. A lengőkar másik fő ellensége a rossz minőség utak és kátyúk. Hiába az oda figyelő vezetés, hiába próbáljuk meg kikerülni az olykor tankcsapda méretű kátyúkat, van hogy minden odafigyelésünk ellenére belehajtunk egy hatalmas úthibába és akkora pofont adunk a lengőkarnak vagy más futómű alkatrésznek, hogy az egyből tönkre is megy. Ha nem is egyből megy tönkre meg akkor is levesz az élettartalmából egy jó nagy falatot. cigisekre szokták mondani, hogy minden száll cigi egy hónap az emberi életből. A kátyú is ilyen, minden egyes kátyúba hajtás 1.000 km el el rövidíti meg az alkatrészek élettartalmát, ha nem egyből öli meg azokat. És a harmadik hiba lehetőség, mikor a lengőkar gömbfejen található gumiharang megsérül. Ugye ez a gumiharang az ami védi a kenőzsírban álló fészket, perselyt. Ha ez megsérül a kenőzsír távozik és kosz és egyéb dolgok mint, por, víz pedig be kerül a fészekbe és elkoptatja azt. A védő gumi általában nagyon nehezen megy tönkre, elég erős szerkezet, de egy rossz szerelés miatt is megsérülhet véletlen, de akár ha áthatjunk egy faágon vagy egy gajon akkor is megsérülhet.

Lengőkar törés vagy deformálódat nagyon ritka, ha ilyen történik az szintén egy óriási kátyú vagy egy balesett következménye.

A lengőkar, gömbfej vagy szilent hiba jelei és vizsgálata:
A fenti futómű alkatrészek vizsgálatát két féle képpen lehetséges és kell elvégezni! Szemrevételezzük az alkatrészeket terhelt és terheletlen állapotban. Ez azt jelenti hogy nem elég felemelni csápos emelővel az autót és átmozgatni a kérdéses alkatrészeket, ollós emelővel is meg kell emelni az autót, tehát kell, hogy az autó súlya, terhe rajta legyen a futóművön! Mindenképpen keressünk külső sérülés nyomait, a kerekeket oldal irányba is mozgassuk meg. Egy feszítő vas segítségével benyúlhatunk a lengőkar gömbfejekhez és szilentekhez, igy azokat megfeszgetve láthatjuk pontosan milyen állapotban is vannak azok. A legbiztosabb megoldás viszont a rázó és átmozgató pad, amely egyértelmű visszajelzést ad az alkatrészek állapotáról.

A lengőkar, gömbfej és szilentek cseréje:
Tapasztaltom alapján mindéképpen azt mondom, hogy a cserét bízzuk szakemberre. Sok célszerszám és nagy szerelési tapasztalat kell, továbbá a szerelés balesetveszélyes is lehet. Nem beszélve arról, ha a szerelés folyamán hibázunk de azt nem vesszük észre akkor az életünkkel játszunk, mert ha a szilent vagy a gömbfej elszabadul akkor az autó kereke kiesik és irányíthatatlanná válik!

5 Lengőkar szerelési tipp:
Ne halogassuk a cserét, minél előbb végeztessük el.
Csak szakember végezze a cserét
Mindig minőségi alkatrészeket vásároljunk, legyen az utángyártott vagy gyári, de kerüljük a NoName termékeket.
Minden terméket igyekezzünk párban és kompletten cserélni
A csere után állíttassuk be a futóművet.

Amennyiben úgy gondolja, hogy lengőkar vásárlási segítségre van szüksége, kérem keresse fel technikus kollégáinkat az elérhetőségeink egyikén!

Problémamenetes autózást kíván mindenkinek:
Süvöltős Tamás
futomuwebshop.hu

Blog kategóriái

Címkék

akció lengőkar ár akciós féltengelycsukló akciós lengéscsillapító Axiálcsukló DPF filter egr szelep tisztitás eladó lengőkar fékbetét féltengelycsukló ár féltengelycsukló hiba futómű teljesítménye Futomuszerviz Debrecen hol vegyek részecskeszűrőt Lengéscsillapító lengéscsillapító ára lengőkar ár lengőkar ár lengőkar készlet LUK kuplung kedvezménnyel MasterSport lengőkar MasterSport vélemény otthoni ellenőrzés részedcskeszűrő kiütés segédalváz segédalvázkeret Starline féknyereg Starline féktárcsa Starline féltengely Starline kerékcsapágy Yamato motortartó Autóalkatrész autóalkatrész autóalkatrész árak autóalkatrész kedvezmény Autóalkatrész kedvezmény autótuning bölcső bőlcső bölcső hibái Cordierite részecskeszűrő egr szelep EGR szelep EGR szelep egr szelep ár EGR szelep ár egr szelep hiba egr szelep kedvezménnyel Féknyereg féktárcsa Féktárcsa porvédő lemez féltengely féltengelycsukló furcsahang futómű állípota futómű állítás futómű ellenőrzés futómű ellenörzés futómű fajtái futómű javítás költsége Futómű szervíz futóműállítás futóműbeállítás futóműfelújítás futóműfelújítás alkatrészek futóműfelújítás ár futóműhiba futóműjavítás árai futóműrezgések Futomuwebshop.hu futóműzajok JMJ katalizátor JMJ részecskeszűrő JMJ vélemény Katalizátor kattogó féltengelycsukló kedvezmény Kerékcsapágy kerékcsapágy ár kerékcsapágy ár kerékcsapágy ellenőrzése kerékcsapágy hiba kerékcsapágy kedvezménnyel kettős tömegű lendkerék Kipufogóleömlő Kormányösszekötő Kormányösszekötő Koronavírus kuplung szett legyakoribb futómű hiba lengéscsillapító Lengéscsillapító lengéscsillapító ár lengéscsillapító ár lengéscsillapító kedvezménnyel lengéscsillapító vásárlás lengőkar lengőkar Lengőkar lengőkar ár lengőkar ár lengőkar kedvezménnyel lengőkar készlet Lengőkar szerelési tanácsok lengőkar szett lengőkar szett lengőkar vásárlás lengőkargömbfej lengőkargömbfej Luk kettős tömegű lendkerék kedvezménnyel magyarország melyik kerékcsapágy a rossz mennyibe kerül a futómű javítás MS lengőkar olcsó egr szelep olcsó kerékcsapágy olcsó kerékcsapágy olcsó kettős tömegű lendkerék olcsó kuplung olcsó lengéscsillapító olcsó lengéscsillapító olcsó lengőkar olcsó lengőkar olcsó lengőkar Olcsó luk olcsó toronycsapágy Rein Hoch ReinHoch Reinhoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch ReinHoch alkatrész Reinhoch alkatrészek ReinHoch lengőkar Reinhoch lengőkargömbfej ReinHoch motortartóbak ReinHoch szilent Részecskeszűrő részecskeszűrő kíírás részecskeszűrő tísztitás részecskeszűrő webáruház Silicon Carbide (SIC) részecskeszűrő Spirálrugó Stabilizátor stabilizátorkar Starline Starline autóalkatrész Starline fékbetét Starline féktárcsa Starline lengéscsillapító Starline lengőkar Starline rugó Starline vélemény talpas Toronycsapágy webáruház Yamato gömbfej Yamato lengőkar Yamato stabilizátor Yamato szilent Yamato vélemény
N2NlY