Lengéscsillapító felel az autó egészséges egyensúlyának fenntartásában kanyarodáskor, fékezéskor, gyorsításkor mindemellett pedig a kényelmet is a lengéscsillapító biztosítja.
Lengéscsillapító hiba példámra lehet most sokan kérdően néztek. Pedig igaz és jó példa. A lengéscsillapító mind funkcionalitását, mind pedig szerepét betöltve nézve is olyan, mint az embereknek a lába. Ha fáj a lábunk sántítunk, kényelmetlenül és instabilan mozgunk. Na szóval az autóban, ha hibás a lengéscsillapító akkor is ugyan ez van. Bizonytalan az úttartása és sántít. Autó esetében bólint, vagyis nagyon billeg vagy dől a karosszéria egy fékezés vagy egy kanyarodás során. Sokan azt hiszik a lengéscsillapító hiba olyan, mint egy durrdefekt, hogy egyből jön. Pedig nem, legalábbis nem minden esetben. Van, hogy egy elhúzódó lasú folyamat mire a lengéscsillapító teljesen tönkremegy. Éppen ezért is vizsgálják minden műszaki vizsgán a lengéscsillapítók hatásfokát és állapotát. Egy lengéscsillapító vizsgálat, ha próbapadi akkor nem csak a teljesítményét tudjuk meg, hanem az adott tengelyen, vagyis a jobb első és a bal első, illetve a jobb hátsó és bal hátsó egymás közötti állapotát is megtudjuk %os értékben. És mivel mindig egy tengelyen vizsgáljuk a lengéscsillapító párt ezért, ha hibás akár csak egy is akkor a tengelyen párban kell cserélni azt. Hiába van egy lengéscsillapító jó állapotban és a párja is de nagy köztük a különbség akkor a megoldás a csere és párban csere.
Lengéscsillapító hibára utaló jelek, vagyis mikor gyanakodj lengéscsillapító hibára:
- Ha azt érzed, hogy a megszokottól túlzottan nagy a karosszéria dőlés valamelyik irányba.
- Ha a gumiabroncsod furcsán kopott meg
- Ha rossz úton közlekedsz vagy áthajtasz egy kátyún, vagy más útegyetlenségen és fura hangot hallasz, legyen az szisszenés, kopogás, koppanás.
- Ha ránézel a lengéscsillapítóra és olajfoltot látsz rajta.
Mit tehetsz a lengéscsillapítók védelmében?
Hát a legfontosabb, hogy kerüld a kátyúkat és a rossz utat. De ha mégis elkerülhetettlen akkor ne fékez reflexből a kátyú előtt, hanem hagyd átsiklani rajta az autót. Ha a kátyú előtt fékezel egy hatalmasat azzal az a baj, hogy össze feszül a futómű rendszer (és nem csak a lengéscsillapító) és úgy hajtasz bele akkor az egy hatalmas pofon a futómű számos alkatrészeinek. Tehát csak akkor fékez nagyot, ha biztosan meg tudsz állni vagy biztosan ki tudod kerülni az adott úthibát. Ha nem akkor jobban jársz, ha hagyod és átmész rajta.
Továbbá minden szervizelés alkalmával nézesd meg a lengéscsillapító porvédők és felütközésgátlók állapotát. Ugyanis ez az egyetlen alkatrész, ami védi a lengéscsillapítót a meghibásodástól. Ha szakadt a lengéscsillapító porvédő vagy szétmállott már a felütközésgátló akkor azt sürgősen cseréltesd ki mert ezek nélkül bizony hamar tönkre megy a lengéscsillapítód. Ráadásul nem is drága alkatrészről van szó. Ha érdekel olvas utána ITT A LINK
Továbbá, ha új lengéscsillapítót akarsz vásárolni, szívesen segítünk kiválasztani az autódba valót és a pénztárcádhoz illőt. Kérj tőlünk ajánlatott! Ehhez pedig itt a LINK