Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.
Gábor: Jöjjön egy olyan alkatrész, aminek a cseréjétől minden ember fél. Ez pedig a kuplung és lendkerék rendszer. Tamás, mit kell tudni ezekről az alkatrészekről? Benzines- és dízelautóban is megtalálhatók?
Tamás: 2006-2008-óta már benzines és dízelautókban megtalálhatóak, sőt a Volkswagen Concern-nel már az automataváltós autókban is volt kuplung lamella sor, illetve kettős tömegű lendkerék, ami más gyártóknál, például automatáknál nem volt jellemző. Már benzines- és dízel autókban is megvan ez az alkatrész, és annyit elárulok, hogy nem olcsó a javíttatása, cseréje. Itt is sok tévhit kering, arról hogy fel lehet újítani, de ez téves. Pont ezen az alkatrészen nincs mit felújítani. Ezekhez nem lehet alkatrészt kapni, csak cserélni. A gyártók se adnak belső alkatrészeket hozzájuk. Hiba esetén csak a csere oldja meg a problémát.
Gábor: Mennyibe kerül egy ilyen alkatrész?
Tamás: Ez autótól, illetve a teljesítménytől függ, de 50.000 Ft-tól 400.000 Ft-ig van az ára. Ha a kuplung a hibás, akkor a kettős tömegű lendkereket nem kell cserélni. Ha kettős tömegű lendkerék megy tönkre, akkor a kuplung szettet is cserélni kell. Maga a kuplung és a kettős tömegű lendkerék nem az ellenségünk. A kettős tömegű lendkerék feladata, hogy a motor egyenetlen járását, (mert minden motor egyenetlenül jár, főleg a szigorú környezetvédelmi normák, a precíz kihegyezett teljesítmények miatt) kiegyenlíti. A kettős tömegű lendkerék két alkatrészből áll össze. Ez a két alkatrész el tud mozdulni horizontálisan és vertikálisan. Ennek van egy megengedett értéke, ha azon belül van, akkor jó az alkatrész, ha nem, akkor rossz az alkatrész. Hibája a leállító autó. Beinduló autónál csörög, csattog a lendkerék, vagy csak hangja van. Később már menet közben és váltásoknál is van hangja.
Gábor: Ez balesetveszélyes, vagy még tudunk menni vele pl. 500 km-ert?
Tamás: Ez nagyon balesetveszélyes, egy időzített bomba.
Gábor: Ez az autó belsejében okozhat valami nagy problémát? Mert például tudjuk, hogy ha a vezérlőlánc elszakad, akkor az az egész motort szétroncsolhatja. Ennél ez alkatrésznél van ilyen veszély?
Tamás: A lendkerék a motor főtengelyén van. A fordulatszámmérőn látjuk, hogy mennyi a főtengely fordulat. Ez lehet 1.000-től 8.000-ig. Gondoljuk el, hogy egy 20 kg súlyú alkatrész forog 8.000-res fordulaton a motorban és ha ez a két alkatrész egymástól elválik, akkor repeszként széthasít mindent. Találkoztam már széthasadó lendkerékkel. Mintha kézigránátot dobtak volna a motortérbe... A tűzfalat is átszakította, de ez ritka és szélsőséges eset volt. A kuplungszett 3 alkatrészt tartalmaz; kuplung tárcsa, kuplung szerkezet, és a kinyomó csapágy. Ez a kuplungozásért felelős, hogy kényelmesen lehessen váltani. Ha nem lenne a lendkerék és nem lenne a kuplung, akkor nem tudnánk kényelmesen váltani. Nehézkes lenne, nem venné szépen a fokozatokat, nem venné gyorsan a fokozatokat, nem tudnánk sportosan vezetni, nem tudnánk komfortosan vezetni.