Kormányösszekötő gömbfej szerepe és hibái!
Két féle kormányösszekötő gömbfejt használnak a mai autógyártók autóikban! Külső kormányösszekötő gömbfej, műhely nevén rúdfej, illetve belső kormányösszekötő gömbfej, más néven axiálcsukló.
A kormányösszekötő gömbfej feladata a kormánymű és a kerékagy összeköttetésben való tartása és az oldalirányú csuklások, elmozdulások koordinálása! ! A kormánymű két szélén található az axiálcsukló, melynek egyik vége egy mentes szár, a másik vége pedig egy csukló, műhelynyelven dió! Az axiálcsukló egyik vége (a dió felőli) kapcsolódik a kormányműbe, másik vége pedig a külső kormányösszekötő gömbfejbe. Az axiálcsuklót gumiharang védi, ezt nevezzük kormányműgumi harangnak. Az axiálcsukló más néven belső kormányösszekötő gömbfejnek is szokás nevezni!
Axiálcsukló:
Külső kormányösszekötő gömbfej:
A külső kormányösszekötő gömbfejek egyik vége az axiál csuklóba , másik végük pedig a kerék agyba kapcsolódik. A kerékagyba való pontos illeszkedés elengedhetetlen, általában kúpos kialakítású fészekbe ül bele és önzáró anyával rögzítjük! Elfogadott és szabályos kormányösszekötő gömbfej rögzítési módszer még a sasszeggel való biztosítás, ahol a gömbfej kialakítása ezt lehetővé teszi!
A külső kormányösszekötő gömbfej és axiálcsukló hibái:
A legismertebb hiba mikor a szerelő közli velünk, hogy lógnak a gömbfejek. Ez azt jelenti, hogy a gömbfej vagy a gömbfej fészek már elkopott, illesztésük nem pontos és a gömbfej a fészkében lötyög. A kormányösszekötők hibáját általában szemrevételezéssel és a gömbfejek átmozgatásával mérjük fel! Szemrevételezéskor keressünk a porvédőjükön szakadást, sérülést. Megmozgatás során pedig ellenőrizzük a gömbfejek elmozdulási mértékét! Vezetés közben a kormányösszekötők hibájáról nem sok visszajelzést kapunk. Általában a megnövekedett kormánymű holtjáték és a kottyanás érzése is a kormányösszekötő hibájára utal!
Fontos megemlíteni, hogy a drága kormánymű hibának diagnosztizált problémák hátterében is egy hibás kormányösszekötő gömbfej állhat! Kormánymű csere előtt érdemes a gömbfejek cseréjével kezdeni a hibaelhárítást, ezzel felesleges költségek és drága javítást kerülhetünk el.
A kormányösszekötő gömbfejek és axiálcsuklók nem javítható alkatrészek, felújítani nem lehet őket. Egyetlen megoldás létezik a csere!
Jó tanács a kormányösszekötők és axiálcsuklók cseréjéhez:
- Párba érdemes cseréjüket elvégezni
- Kormánymű gumiharang cseréje ajánlott, hiszen csak ő védi meg az alkatrészeket
- Cseréjük után futómű állítás elengedhetetlen
- Csak prémium vagy gyári minőségű gömbfejeket, csuklókat vásároljunk
Amennyiben kormányösszekötő vagy axiálcsukló hibát feltételez, ajánljuk a mihamarabbi cseréjét, a hibás alkatrész balesetveszélyes! Ha a gömbfej eltörik vagy szétszakad, az autó irányíthatatlanná válik és balesetett okozunk!
Szerencsére az alkatrészeket webáruházunkban kedvezményes áron megtalálhatja és másnapi házhozszállítással meg is rendelheti!
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
Süvöltős Tamás
futomuwebshop.hu