Kopog az autód a kanyarban? Ez lehet a gond!
A kopogó hang vezetés közben ijesztőbb mint bármelyik horrorfilmben. Azonban mint egy jó orvos, egy hozzáértő szakember már a tünetekből következtetni tud arra, mivel lehet a probléma. Márpedig a hangos kopogás kanyarodásnál féltengely, vagy féltengely csukló hiba is lehet. Süvöltős Tamással, a futomuwebshop.hu vezetőjével beszéltünk.
Rendszeresen kopogó hangot hallok az autónál kanyarodáskor. Ez mire utalhat?
A féltengely az az alkatrész, amely a motor váltófordulatát átadja a kerekekre, ez hajtja meg a kerekeket. Ha elsőkerék meghajtásos autónk van, akkor van elől egy féltengelypárunk, ha hátsó, akkor hátul. Ha összkerék meghajtású a kocsink, akkor 4 darab féltengelyünk van. A féltengely belső oldalán van egy-egy csukló. Ezt hívjuk féltengely csuklónak. Ez nem fix, mozog jobbra-balra, fel-le.
Ez egy egyszerű csukló. A bonyolultsága az, hogy egy gumiharmonika védi. Ez a féltengely gumiharang. Ha ez megszakad, akkor bejut a szennyeződés, a belső zsírt kimossa és tönkremegy. Féltengely külső csukló hiba akkor van, ha alá szeded a kormányt és közben folyamatos, kattogó hangot hallasz. Akkor az a külső féltengely csukló hibájára utal. A belső csukló hibáját, pedig úgy veszed észre, hogy mész mondjuk 90-nel, elkezdesz gyorsítani, és remeg az egész autó, mint amikor rosszul van centírozva a kerék.
A kormányt is visszamozgatja vezetés közben?
Igen, így van. Az egész karosszériát, kormányt, mindent rázhat.
Hogyan tudjuk ezt cseréltetni, javíttatni?
Nem együtt szoktak elromlani általában ezek az alkatrészek. A belső csukló nagyon ritkán romlik el, a külső sokkal hamarabb. Mindegyiknek a természetes elhasználódáson túl a gumiharang szakadása szokott problémát okozni. Én mindig azt mondom, hogy egy olajcsere alkalmával ezeknek az állapotát érdemes megnézetni. Hogyha azt látjuk hogy szakadt, akkor egy 2.000 forintos gumiharang készletből megúszható. Viszont az is megeshet, hogy egy komplett féltengely csukló, féltengely csere kell. És ezért nem mindegy, hogy mikor viszed el az autódat megvizsgáltatni.
Mennyibe kerülhetnek ezek az alkatrészek? Nálatok külön lehet rendelni is, csak alkatrészt a webshopból?
Igen, persze. Amikor az ügyféllel beszélünk, tudunk neki segíteni, hogy melyik típusú autóhoz, mi a legjobb választás. Egy gumiharang 1.500- 2.000 Ft. Egy féltengely csukló 10 és 50 ezer forint között van. Féltengelyt 20- 200.000 forint között lehet vásárolni. Ezeket javítani nem lehet, csak részegységeket cserélni. Mondjuk egy komplett féltengelyen kicseréljük csak a külső csuklót, vagy csak a belsőt, vagy csak a gumiharangot.
Milyen adatokat kell megadnom, hogy ki tudjuk választani a legjobb alkatrészt?
Alvázszám szerint, és az autó adatai szerint tudunk keresni féltengely csuklókat. A legrosszabb az, hogyha komplett féltengelyt kell venni, az drágább. De ebben is tudunk segíteni. Ilyenkor az a jó, hogy csak kivesszük a rosszat, betesszük a jót. Féltengely esetén ez így egyszerűbb. Külső, vagy belső csukló cseréjénél is tudunk segíteni, magában az alkatrész kiválasztásában is. Ezeket szettben áruljuk: külső csukló szettet, vagy belső csukló szettet. A szett pedig tartalmazza a szerelési segédanyagokat is.
Közeledik itt a tavasz, és a tél elképzelhető hogy megviselhette az autót, mi az amit érdemes átnézni most?
Minden esetben a féltengely gumiharang állapotát. Amikor a szerelő kézzel meg is tudja rángatni a kereket, akkor érzi, hogy kotyog-e. Vezetés közben pedig ezekre a kattogó hangokra kell odafigyelni. Elég hosszú folyamat amíg tönkremegy. Amikor elkezd kattogni, akkor nem fog szétesni egyből, de már akkor tervezni kell a cserét. Ugyanis, hogyha ez eltörik, vagy szétmegy, akkor megszűnik a hajtás a kocsiból. Tehát hiába tesszük egyesbe és engedjük fel a kuplungot, nem fog elindulni az autó, mert nincs ami meghajtsa a kerekeket. Egyszerűen mozdíthatatlan lesz.
Máshogy nem lehet erre a hibára következtetni?
Nem igazán. Ez egy jellegzetes hang, amit csak alászedett kormánynál hallani. Ez azért van, mert a csapágyban golyók vannak, és azok kopnak el, igazából azt halljuk, hogy a golyók ugrálnak benne. Ez nagyon hangos. Tényleg olyan, mintha kopogna valaki egy asztalon. Nem lehet nem észrevenni. Érdekes, hogy egyenes menetben sosem fogjuk hallani ezt, csak és kizárólag alászedett kormánynál. Ezért szoktam mindig azt mondani, ha ilyen gyanúnk van, hogy akkor ki kell menni egy parkolóban, teljesen alászedni balra a kormányt, és csapni egy 360 °-os kört, utána jobbra ugyanígy, ha ekkor kopogást hallunk az a féltengely csukló hibája.
Változott-e valami a pandémiás időszakban nálatok? Ugyanúgy lehet rendelni, szervizbe jelentkezni?
Ugyanúgy működik a szervezés, minden. Ugyanúgy lehet alkatrészt is venni, szállításban sincs probléma. Bátran vegye fel velünk a kapcsolatot mindenki, akár a futomuwebshop.hu oldalon, akár az ott található elérhetőségeken. Nagyon szívesen segítünk személyesen is a szervízben megoldani ezeket a problémákat.