Interjú: A Futóműwebshop ügyvezetőjét a kerékcsapágyról kérdeztem
Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.
Gábor: Az előző két témában már feszegettük a lengéscsillapítót, a lengőkart, és most az ezeket összekötő rész jön, a kerékcsapágy. Mit csinál a kerékcsapágy? Mi a legfőbb feladata?
Tamás: A kerékcsapágy forog a kerékagyban. Ez egy csapágy, ami forgó mozgást végez. Kerékcsapágyból nagyon sok fajta létezik, van egyszerű csapágy, kuplungos csapágy, görgős csapágy. Mára már kerékaggyal együtt vannak, és ami a legfontosabb, hogy most már nem csak a kerékcsapágy feladatát végzi el, hanem nagyon sok komfort és biztonság technikai alkatrész, segédberendezés erről kapja a jelet. Kerékfordulatszám, ABS, sebességérzékelés. Egy komplexebb alkatrésszé fejlődött. Integrálva vannak benne mágneses jeladók, ami alapján a komputer dolgozik.
Gábor: Ez nekem nagyon drágán hangzik, mennyibe kerül egy ilyen kerékcsapágy?
Tamás: Nem kell megijedni a kerékcsapágy áraktól, úgy gondolom, hogy lehet jó árakon kerékcsapágyat vásárolni. Igazából autónként és felszereltségektől is függ, hogy mennyibe kerül. Lehet 10.000 Ft de lehet 15.000Ft is, attól függ, hogy ABS-es vagy nem ABS-es az autó. Menetstabilizátoros, vagy nem menetstabilizátoros az az autó. Maguk a kerékcsapágyak egyébként nem bonyolult alkatrészek, lényegében van egy csapágyazás, ami zsírban fut, elől és hátul le van szimeringezve és szintén a környezetből adódó pára és kosz, por ellen véd. Egy kerékcsapágy el tud futni 80-150.000 km-t. Karbantartani már nem lehet. Régen lehetett, mert be lehetett állítani a kerékcsapágynak a holt játékát, mára az autógyártók a megnövekedett teljesítmény miatt ezt nem engedhetik meg. Ugyanúgy, mint egy lengéscsillapítót vagy egy lengőkart, ezt az alkatrészt sem lehet felújítani, szintén csak cserélni lehet. A cseréje egyébként elég egyszerű dolog, meg van két óra hossza alatt.
Gábor: Mellyek a kerékcsapágy tipikus jelei, amiből tudhatjuk, hogy meghibásodott?
Tamás: A kerékcsapágy 2 okból szokott általában meghibásodni, vagy természetesen elhasználódik, lefutotta az ő általa ígért kilométert, vagy mondjuk, egy kátyú megüti a futóművet és akkor megsérül a kerékcsapágy. Egyébként hibái jellegzetessége, mikor búgó, morgó hangot hallunk, a kocsiban menet közben.
Gábor: Fém fémmel érintkezik?
Tamás: Igen, tulajdonképpen ez is történik, nyilván ez is egy folyamat, míg elromlik, ez a hang egyre jobban erősödik, már utána nem csak egyenesben, hanem kanyarban is halljuk, vagy éppen akkor halkul el, mert összefeszül a csapágy. Lényegében nem szabad megvárni, ha egy kerékcsapágy már búg, morog, akkor azt minél előbb ki kell cserélni, mivel ott hő keletkezik, ezért morog meg azért búg, mert nincs benne kenés. Súrlódik, súrlódásból hő keletkezik, az a hő, még azt a kevés zsírt is, ami benne marad, kiégeti, és innentől kezdve az a hő elkezd terjeszkedni. Én már találkoztam a műhelyemben olyan autóval, ami Pestről jött Debrecenbe az M3-on és a dísztárcsa ráolvadt a felnire. Még a gumi is kidurrant a hő hatására.
Gábor: Ez abszolút balesetveszélyes, vagy annyira nem csak kényelmetlen, kellemetlen?
Tamás: Ez kerékcsapágy szerkezeti felépítésétől függ, mert van olyan rendszer, amikor a kerékcsapágy tönkremegy, akkor csak egyszerűen leblokkol a kerék, vagy nem fut szépen. De van olyan, hogy kiesik a kerék. A fék, a futómű nem játék, ezt mindig időben kell cserélni. Ez nem olyan, mint az hogy most nem érek rá elmenni olajcserére, még 500 km-t megyek, azzal nem veszélyeztetünk senkit... Maximum a kocsi motorjának az élettartalmát, de az, hogy egy kerékcsapágy vagy lengőkar, vagy lengéscsillapító hibára gyanakszunk, azon emberi életek múlhatnak. Nem csak a miénk, hanem másokat is veszélyeztetünk. Egy hibás lengéscsillapítóval a fékút 10 méterrel növekedhet.
Gábor: Lényegében ez egy filléres alkatrész nem?
Tamás: Igazából igen. Tehát, ha így nézzük, hogy nem a forintját, amit kifizetünk, hanem, hogy mennyi mindent tudunk ezzel megmenteni, köztük magunkat is és a családunkat, és másokat is, akkor igen.
Gábor: Ezen nem érdemes spórolni.
Tamás: Nem.
Gábor: Erre való a futópad a szervizben vagy szemrevételezéssel is látszik?
Tamás: Akár igen. Szemrevételezéssel is lehet ellenőrizni ezeket az alkatrészeket. Külső behatási sérüléseket kell keresni, megforgatjuk a kerekeket, hogy van- e búgó hangja a kerékcsapágynak, mert ez nem csak a 100 km-es sebességnél búg, hanem búg a felemelt autónál is. Megforgatjuk a kerekeket, a szilenteken a gumiharangok állapotát tudjuk ellenőrizni. Otthon is tudjuk ezeket ellenőrizni, hogy ha van technikai ügyességünk, és lehetőségünk arra, hogy felemeljük a kocsit, alábújunk, hogy ha biztonságos, és nézegetjük, nem oda illő dolgokat keresünk, a lengéscsillapítón olajfolyásokat keresünk, ami nem oda való dolog. És hogy ha úgy látjuk, hogy igen ott valami nem oda illő probléma van, akkor legalább az a minimum, hogy elmegyünk egy autószerelőhöz, és tüzetesebben átnézetjük azt az adott egységet.