Kerékcsapágy
Kerékcsapágyak több fajtáját különböztetjük meg:
A kerékcsapágy egy olyan csapágy, amelyek az autó kerekén keletkező fordulás okozta terhet hívatott elviselni és a kiváló, halk és gondmentes kerékgördülését biztosit. Az autók fejlődése során a kezdetekben használt egy soros kerékcsapágyakat leváltották az integrált jeladóval felszerelt komplett csapágyak.
Kerékcsapágyak hiba jelei:
Búgó, morajló morgó hang hallatszik a kerekek felől, amely kanyarósadkor vagy halkul vagy hangosodik
Kerékcsapágy ellenőrzésé:
Ha felemeljük az autót és a kerék a levegőben lóg, akkor azt megfogva egy kézzel alul, másik kézzel felül el kezdjük megmozgatni érezni lehet, hogy kottyan, akkor bizonybaj van. De ugyan az a helyzet, ha a kereket megforgatjuk, és az szorul (fék rendszer kizárása mellett). Bizonyos esetekben a kerékcsapágy holtjátéka állítható, de ez nem minden típus esetében lehetséges! Általában a kerékcsapágy cseréje a biztos megoldás.
Kerékcsapágy csere:
Kerékcsapágy csere otthon egy mai modern autónál szinte lehetetlen feladat! Egyszerű szerszámokon túl szinte biztosan kell kerékcsapágy szerelő célszerszám vagy csapágy lehúzó, esetleg még flex is. Tehát ha nem vagyunk teljes mértékben biztos a dolgunkban, akkor bele se kezdjünk és bízzuk a csapágy cserét inkább szakemberre.
Kerékcsapágy fajtái:
Görgős, golyós vagy komplett aggyal szerelt kerékcsapágy: Azt, hogy az autógyártó melyiket használja nem kérdés. Mindkét csapágyfajta alapfelépítése ugyan az. Tengely és házrész, amely szoros illesztéssel illeszkedik az kerékagyba, vagy a csonktengelyre.
Megpróbálom képekben is illusztrálni a kerékcsapágy fajtákat kicsit jobban részletezvbe:
Az első és legismertebb kerékcsapágy az úgynevezett kúpgörgős csapágy. A kúpgörgős csapágy volt az első és legelterjedtebb csapágy az autóiparban! Nagy előnye, hogy kopása esetén a csapágy hézag után állítható. Nagy hátránya, hogy a rosszul beállított csapágy hamar tönkre megy, és ugyan ez fordul akkor is elő, ha nem ellenőrizzük rendszeresen a csapágy kopást és nem álltjuk utána azt. Tehát ha jobban meggondoljuk ez igy elég macerás és körülményes, ezért az autógyártók is elhagyták!
Ezután jelentek meg a normál kivitelűcsapágyak, melyek teljesen zárt rendszerrel vannak gyártva, nincs és nem is lehet vele mit csinálni. Nem lehet se állítani se karbantartani. Egyszerűen, ha rossz ki kell cserélni! Fel kell tenni a kerékagyra és az autógyártó által meghatározott nyomatékkal meg kell húzni. Ez a kerékcsapágy a legolcsóbb és a legigénytelenebb fajta.
Kerékcsapágy következő generációja az úgynevezett komplett csapágyak! Ilyenkor már az agy egyben van szerelve, gyártva a csapággyal! Nem lehet külön cserélni csak a csapágy részt. Előnye, hogy a cseréje nem több mint félóra óra és maga a csapágy elég tartós konstrukció, továbbá egyben kopik el minden és egyben is cserélődik ki minden, ahogy azt kell. Hátránya a magas ár!
Az ezt követő csapágy lényegében ugyan az, csak a gyártók megfűszerezték egy pár elektronikai csemegével mint például az ABS jeladó, sebesség jeladó vagy a menetstabilizátor rendszer jeladói! Tehát beépítettek jó pár plusz alkatrészt amit a csapágy is ki tud szolgálni! Előnye, hogy minden egyben, hátránya magas ár, és mondjuk nem csak csapágy tönkremenetel esetén kell cserélni hanem akkor is ha egy jeladó a rossz, mert az ugye integrált.
Amennyiben úgy gondolja, hogy kerékcsapágy vásárlási segítségre van szűksége, kérem, keresse fel technikus kollégáinkat az elérhetőségeink valamelyikén!
Problémamenetes autózást kíván mindenkinek:
Süvöltős Tamás
futomuwebshop.hu