A lengéscsillapítók feladata az úthibák csillapításán kívül, az autó karosszériának feszesen és egyenesen való tartása. A lengéscsillapítókat nem csak az úthibák dolgoztatják meg, ugyanis felülről a karosszéria is terheli folyamatosan. Ha behajtunk egy kanyarba vagy éppen fékezünk egy nagyot, akkor bizony a karosszéria súlyát plusz a terhelését is csillapítania kell. Ebben a feladatban azért a társa a spirálrugó is, stabilizátor rúd is.
Amennyiben kanyarodunk, ráadásul nagyobb sebességgel akkor az ív külső lengéscsillapítókat terheljük meg, ha a terhelés megszűnik mert kihajtunk a kanyarból akkor a lengéscsillapítónak egy pillanatról a másikra hirtelen a másik irányba kell dolgoznia.
Ha a lengéscsillapító rossz, hibás akkor ezt a feladatát nem tudja ellátni és vagy billeni fog, vagy pattogni. Ez attól függ, hogy a lengéscsillapító, hogy romlott el. El tud romlani úgy, hogy pattog, ilyenkor felkeményedik, de el tud romlani úgy is, hogy felpuhul, ilyenkor pedig nagyot billen, bólint a karosszéria. Ez nem jó, sőt balesetveszélyes, hisz nem tudjuk megmondani előre mekkora mértékű a billenés, dőlés. Mivel ismerjük a saját autónkat és annak határait, igy lehet egy hibás lengéscsillapítóval egy már megszokott manővert nem fogunk tudni megoldani.
Azt javasoljuk, ha ilyen jellegű problémája van, hogy mintha már nagyobbat billen, dől az autó vagy pattogó érzése van benne utazva akkor egy szervizzel nézesse meg a lengéscsillapítókat. Ha azt látja, hogy a lengéscsillapítók külső háza olajos vagy olaj foltos, esetlegesen rozsdás akkor bizony baj van, de az is előfordulhat, hogy ránézésre nem derül ki a lengéscsillapító hiba, főleg, ha belső szerkezeti meghibásodásról van szó. A legjobb, ha elviszik a járművet egy lengéscsillapító próbapaddal rendelkező szervizbe vagy műszaki vizsga sorra, ahol megmerik a lengéscsillapítók hatásfokát és pontos diagnózist adnak az állapotáról majd ezt egy mérési jegyzőkönyvvel támasztják alá.