Ha elromlik csörög-zörög, mégis ellopják, mi az? – Mindent a katalizátorról
Van egy alkatrész, ami olyan mint az autó lelke. Nem a motor, és nem is a benzin. A kipufogó rendszerben helyezkedik el, alakját és formáját tekintve, olyan mint egy kipufogó dob, viszont a belső összetétele, az teljesen más. Ez a katalizátor. Ha működik, szinte meg sem érzed, viszont ha nincs rendben, erőtlen lesz az autó. Süvöltős Tamással, a futomuwebshop.hu tulajdonosával most erről beszélgettünk.
Miért lehet jó hasonlat a katalizátorra, hogy az autó lelke?
Az egyik talán az, hogy ha rendesen működik, akkor szinte észrevétlen. Viszont ha elromlik, szinte működésképtelen lesz az autó. Ez egy környezetvédelmi alkatrész. Kerámia alapú, és ez arra szolgál, hogy a szén-monoxidból szén-dioxidot és vizet csinál, tehát megszűri a kipufogógáz káros részeit.
Miből érezhetjük, hogy nem működik?
Nagyon sok esetben járulékos hibaként elöregszik, vagy külső behatolás éri, és amiatt megy tönkre. Például rátolatsz valamire, és megsérül. Olyan is adódhat, hogy eltörik benne a kerámia, vagy egyszerűen elég a belseje. Érezhető abból is, hogy nem megy olyan jól az autó, nincs benne erő, esetleg füstöl, vagy nagyon eszi az olajat. Általában hibaüzenet jelzi is, hogy valami nem stimmel vele. Ilyenkor egy folytás jelentkezik a kipufogó rendszerben.
Mondjuk nyomom a gázt, de nem gyorsul az autó?
Igen, normális esetben mondjuk már pörögne a motor, de mégsem történik semmi. Legtöbbször számítógép diagnosztikával ki lehet olvasni. De képzeld, nem csak akkor szerelünk be katalizátort, ha tönkre megy, hanem, akkor is ha egyszerűen ellopják. Ilyen is volt már, mivel platina van benne, egész egyszerűen felvágják flexel a kasznit, és már viszik is. Megdöbbentő, de ilyen is megesik.
Máshogyan nem derülhet ki?
Oh, dehogynem! Emlékszel a Zöld Kártyára, régen abba bele is írták, hogy minden rendben van vele, pontosabban, hogy az autó megfelelt-e a környezetvédelmi előírásoknak. Ma már ugye nem úgy néz ki. De a műszaki vizsgán ezt ellenőrzik a mai napig, hogy jó-e, jól működik-e. Ha nem megfelelő, akkor nem megy át az autó a műszakin.
Milyen katalizátort ajánlasz, ha elromlik?
Kétféle katalizátort lehet venni. Az egyik univerzális, vagyis mindenre jó, mégse jó semmire. A másik a típusspecifikus. Az első verziót azt beszereljük, azután vagy jó, vagy nem, sok vele a munka. A másik, pedig ahhoz az adott autóhoz készül. Ez formában, alakban, csatlakozásban mondjuk ugyanolyan, mint a gyári. Ez csak fel csavarozzuk, és kész.
Viszont érdemes a lambdaszondára is figyelni. Ez is a katalizátorhoz tartozik, bár egy különálló rész. Van egy belőle a katalizátor előtt, és van egy belőle utána. A második ellenőrzi a kipufogógáz tartalmát az egész szonda alapján, összehasonlítja, és ha gond van, így tud hibakódot generálni, amit jelez a sofőrnek.
Ezt is meg rendelhetjük online nálatok?
Igen, ezt is meg lehet nálunk rendelni a futomuwebshop.hu-n. Arra érdemes figyelni, hogy fontos az, hogy alvázszám alapján pontosan be legyen azonosító. Szakembereink tanácsokkal is szívesen segítenek, vagy ha valakinek kérdése van. De a műhelyünkben, ha kérik, be is tudjuk szerelni a katalizátort. Érdemes felvenni velünk a kapcsolatot, akár otthonról, online.
Ahogyan mondtam, mint a lelkünket, ezt is ápolnunk kell, oda kell rá figyelni, mert ha nem működik megfelelően, az egész autó működésére hatással van. Sőt, akár ki is vonhatják a forgalomból.