Futómű hibái és hiba jelei.
Futómű hiba alatt sok mindent érthetünk! Vegyük sorba a futómű alkatrészeket és azok lehetséges hibáit! Természetesen egy autó futóműjének számtalan hibája lehet, most a leggyakoribb problémákat, hibákat vesszük alapul!
1, Lengőkar hiba:
Lengőkar hiba esetén a lehetséges, hogy maga a lengőkar ment tönkre, de gyakrabban annak a szilentje vagy a lengőkargömbfeje hibásodik meg! Lengőkar hibája általában a rossz utak miatti deformáció vagy a korrózió esetleges külső ütésekből való sérülés!
Lengőkar hiba jelei:
A lengőkar hiba jele a gömbfejek nyikorgása, nyekergése és a lengőkar szilentek kopogása. Lengőkar forma és alak változás hatására félre húz az autó, nincs egyenesfutása!
2, Kerékcsapágy hiba:
Kerékcsapágy hiba esetén maga a csapágy vagy annak belső szerkezete megy tönkre, viszont cserélni egyben lehet, sőt gyakran kerékaggyal egyben és jeladóstól!
Kerékcsapágy hiba jelei:
A kerékcsapágy hiba jele a búgó hang mely halható egyenes menetben és kanyarodáskor is.
3, Lengéscsillapító hiba:
Lengéscsillapító vagy másszóval teleszkóp hiba esetén a lengéscsillapítóból elszökik a gáz vagy az olaj töltés és a csillapító hatás megszűnik.
Lengéscsillapító hiba jelei:
A lengéscsillapító hiba jele a hintázó autó. mely egy úthiba vagy egy döccenő után nem tér vissza egyből nyugalmi állapotba, hanem a karosszéria még le-fel himbálózik.
4, Rugó hiba:
Spirálrugó vagy másszóval rugó hiba leggyakrabban a rugó törés.
Spirálrugó hiba jelei:
A ferdén álló autó karosszéria. Ez esetén az autó karosszériája megül, nem áll egyenesen.
5, Toronycsapágy, toronyszilent hiba:
Toronycsapágy vagy a vele együtt dolgozó toronyszilent hiba a kopás.
Toronycsapágy és toronyszilent hiba jelei:
Furcsa apró morajló koppanó hangokat halhatunk álló autó karosszéria teteje felől! Általában a toronycsapágy vagy toronyszilent hiba jele ha álló gépjármű kormányát elkezdjük teljesen jobbra vagy balra tekerni halhatjuk a csapágyak morajlását.
6, Stabilizátorkar, stabilizátorpálca hiba:
Stabkar vagy másnéven kutyacsont hiba a stabkarok végében található gömbfejek vagy sziletek előregedése és kopása.
Stabilizátorkar hiba jelei:
A gépkocsi kanyarodásakor vagy rossz úton haladva koppanhat a futómű.
7, Lengőkar gömbfej, talpas hiba:
Lengőkargömbfej vagy talpas hiba a gömbfejek elkopás, ennek oka általában vagy a természetes elhasználódás vagy a sérült gumiharang az oka.
Lengőkargömbfej hiba jelei:
Az autó a rossz úton haladva nyikorgó fémesen ciripelő hangot ad a futómű felől.
8, Lengőkar szilent hiba:
A lengőkar szilent hiba álltalanban az elöregedett, elszakadt gumi szilent okozza..
Lengőkarszilent hiba jelei:
A gépkocsi kanyarodásakor vagy rossz úton haladva kopoghat a futómű és az autó úttartása is bizonytalanná válik!
9, Kormányösszekötő gömbfej és axiálcsukló hiba:
A kormányösszekötő gömbfejek vagy a hozzájuk tartozó axiálcsuklók gömbfejeit a gumiharang illetve a kormányműgumiharang védi, ha ez megsérül a bekerül a kosz a víz ami kimossa a kenőzsírt és a gömbfej elkopik.
Kormánygömbfej hiba jelei:
Megnövekedő kormányholtjáték és nyekergő hang a kormánymozdulatkor.