Interjú: A Futóműwebshop ügyvezetőjét az EGR szelepről és a részecskeszűrőről kérdeztem. I.
Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.
Gábor: Beszélgessünk egy kicsit az EGR szelepről és a részecskeszűrőről. Nemrég olvastam és hallottam arról, hogy ezeket az alkatrészeket ki szokták iktatni. Miért szokták kikötni? Mi a feladata az autóban?
Tamás: A részecskeszűrő egy elég drága alkatrész. Azért szokták kikötni, mert az autó teljesítményére, fogyasztására nincs negatív hatással, viszont az ügyfél megkíméli önmagát egy új alkatrész vásárlásától. A kiiktatás vagy kiírás szoftveresen vagy a fizikális alkatrész kiszerelése is pénzbe kerül. Elmondhatjuk, hogy ugyan ott van, csak a későbbiekben nem lesz ilyen autóalkatrész problémája, mert ki van iktatva. Ezek környezetvédelmi alkatrészek. Nem a mi kényelmünket, vagy igényünket elégíti ki, hanem a gyermekeinknek őrzi meg a világot. Ezért van az, hogy egy dízelautó a mai világban már nem füstöl, mint egy zöldséges Mercedes, hogy egy olyan szigorú emissziós normát tud teljesíteni, ami a mai Európai Unióban elvárt. Az EGR szelep a szívórendszert és a kipufogórendszert köti össze. Az EGR szelep a kipufogógáznak a 10-20%-át visszavezeti, amit újra elhasznál a gépjármű. Fontos tudni, hogy az EGR szelep alapjáraton és maximális terhelésen nem működik, csak a közte használt fordulatszám tartományban. A részecskeszűrő, a DPF szűrő, más néven a koromszűrő dízelautók alkatrésze. A füstölést és a koromkibocsátást csökkenti. Ha kivesszük ezt az alkatrészt az autóból, akkor az autó minimum füstölni fog. Szoftveresen is bele kell nyúlni az autóba.
Kérdésem: Amit több ezer mérnök, több tízezer üzemóra alatt tervezett meg, azt melyik kisiparos tudja felülírni?
Semelyik...
Tehát, ezek a rendszerek legalább 5-10 olyan dolgot szolgálnak ki, amit ha kiveszünk, akkor valamit befolyásolni fognak.
Gábor: Rövidül az autó élettartama?
Tamás: Természetesen! Pl.: turbó, porlasztók, és még sok más is.