A karbantartott lengéscsillapító életet is menthet!
Igaz, hogy csak párban lehet cserélni, de sokat spórolhatunk, ha időben bevizsgáltatjuk az autónk lengéscsillapítóját. Arról nem beszélve, hogy akár életet is menthet, ha időben tudunk fékezni, és nem csúszik az autó még pár métert a lengéscsillapító miatt. Egyébként is, ki szeret imbolygó autóban ülni? Ezen kívül még sok érvünk van arra, miért fontos, hogy rutinszerűen, évente egyszer, vagy mondjuk olajcsere alkalmával átnézessük a lengéscsillapítókat.
“A lengéscsillapító az autóban, olyan mint a térdünk. Ha fáj, nem tudunk lábra állni, imbolygunk, megcsúszhatunk. Ha pedig elhanyagoljuk, később nagyobb baj is lehet. Ezért szoktam javasolni, hogy mindenképpen nézessük át az autónkon ezt az alkatrészt is, legalább évente egyszer. Ez lehet a nagyszervíz idején is akár. A lényeg, hogy ne csak a műszakinál derüljön ki, valami gond van”- Süvöltős Tamás a Futómű Webshop tulajdonosa így összegezte tanácsait.
“Mondok egy példát - folytatta - : hajtasz ki egy kanyarból, vagy egy autópálya lehajtóról, és kisodródsz az ívről. Nem tudod ugyanazt az ívet tartani, amit mondjuk máskor szoktál. Nemcsak a saját életedet veszélyezteti ez, hanem másokét is. Vannak olyanok, akik azonnal cseréltetik a lengéscsillapítót, ha már észlelik, hogy a hatásfoka gyenge, vagy azokat a problémákat, amiket felsoroltam. Ők felelősségteljes, gondos gazdái az autóknak. Ők azok, akik nemcsak a műszaki vizsgára támaszkodnak, -mert ugye ott megmérik a hatásfokot- hanem, ha már úgy érzik, hogy van egy kis problémám lengéscsillapítóval, akkor felelősségteljesen, azonnal eljönnek szervizbe.
A másik, aki végletekig elhasználja az autót. Szoktam látni, mikor megyek haza munkából hogy mondjuk megy előttem egy autó, és belehajt egy kátyúba. Látom, hogy mint a libikóka, úgy hullámzik az autó. Ő az a tulajdonos, akit egyáltalán nem érdekel, hogy ez mennyire balesetveszélyes.”
Elmondta, általában az ügyfelek két problémára szoktak panaszkodni, amikor gond van a lengéscsillapítóval. Az egyik az, hogy billegős lesz az autó, túl lágy lesz a futómű. A másik, - amit annyira nem vesznek észre, csak amikor komolyabban elhasználódik- az a megnövekedett fékút. 100 kilométer per órás sebességnél nem mindegy, hogy a fékezés után 48, vagy 51 méterrel állsz meg. Ez a 3 méter éppen elég arra, hogy mondjuk egy zebrára becsúszott a kocsi, és elüssön valakit.
Tamás tanácsai szerint, ha problémát észlelünk a lengéscsillapítóval, akkor érdemes azonnal szakemberhez fordulni. “Egy átnézés egyébként is javasolt, mert ez egy biztonságtechnikai alkatrész. A lengéscsillapítók állapotát két évente, vagy 80 000 kilométerenként felül kell vizsgáltatni. Mindig azt mondom, hogy mondjuk amikor, olajat cseréltetünk, akkor nézessük meg a lengéscsillapítót is”- összegezte.
Elképzelhető, hogy sokan azért halogatják ennek az alkatrésznek a cseréjét, mert azt hiszik egyszerre nagy kiadást jelenthet, hiszen csak párban lehet cserélni. Tehát vagy csak az első párt, vagy csak a hátsót, vagy mind a négyet cserélni kell egyszerre. Azonban Tamás szerint mindig akkor járunk a legjobban, ha azonnal cseréljük, amint sejtjük, hogy gond lehet vele.
És, hogy milyen lengéscsillapítót érdemes választani? Ebben is tudnak segíteni a Futómű Webshopnál. Vannak gyári alkatrészek, amik nagyon jók. Azt is tudni kell, hogy itt mindenkinek van egy beszállítója, amik nem márkák szerint vannak. Olcsóbb alternatívák kis lehetnek egy - egy minőségi alkatrésznél. Az is lehet, hogy olyan alkatrész sikerül így vásárolni, ami mondjuk három évig garanciás, ellentétben a gyári egy év garanciával.
Tamás elmondta, hogy évente, a kötelező szerviz alkalmával is ellenőriztessük a lengéscsillapítót. Akár, még hacsak szemrevételezésre is. Ami még fontos, az az, hogy nem csak magát a lengéscsillapítót kell ilyenkor megvizsgálni. Érdemes a lengéscsillapítót védő porvédőt és ütközésgátlót is, ami egy egyszerű kis gumiharang, és szivacspogácsa. Ha ezek megsérülnek, egy 5000 Ft-os alkatrészről beszélünk, akkor a több tízezer forintos lengéscsillapítónk nagyon hamar tönkre fog menni.