Dajka Gábor amatőr újságíró vagyok és Süvöltős Tamást arra kértem, hogy vezessen be egy kicsit a szakmájába.
Gábor: Kinek jó az ha cserélni kell egy ilyen drága alkatrészt?
Tamás: Mindenkinek. Kopjon el egy kuplung mintsem szakadjon ketté a váltó! Vagy menjen tönkre a motorunk, esetleg cserélgessünk a komplett főtengelyeket, féltengelyeket. Valamelyik rendszernek valamikor engednie kell és ez a kuplung. Tehát ha a kuplung nem enged, akkor a váltó fog, viszont az nem 50.000 vagy 300.000 Ft, hanem fél, 1 millió Forint.
Gábor: Akkor tényleg jobban járunk, hogy a kuplung megy tönkre.
Tamás: Ezért mondtam, hogy a kuplung a barátunk, mert ő egy tervezett gyenge pont. Lefutja a 200-300.000 km-ét így elvégezte a feladatát. Egyszerűen elkopott, ki kell cserélni. Megóvta a váltónkat, és a különböző hajtási elemeinket.
Gábor: Tudjuk valahogyan karban tartani, vagy kímélni, esetleg meghosszabbítani az élettartamát?
Tamás: Karbantartani nem lehet. A motor és a váltó között található, hozzá se férünk. Esetleg vigyázni lehet rá. Például sokkal hamarabb tönkremegy egy kuplung egy olyan tulajdonosnál, aki sokat utánfutózik, hajót húz, autómentést végez, mint akinél szépen csak hétköznapi módon használja. Egy autópályán használt autónál kevesebbet kuplungozunk, nő az élettartam. Városi használat mellett hamarabb tönkre fog menni.
Gábor: A kuplungnak van folyadéka? Kuplungfolyadék?
Tamás: A kuplungpedál és a váltó közötti kapcsolatért a kuplung munkahengerek a felelősök, ez lehet hidraulikus összeköttetésben, lehet bowdenes összeköttetésben, bár ez elavult technika, inkább a hidraulikus a jellemző. A hidraulikusban folyadék van, ezt kétévente cserélni kell, valamint le kell légteleníteni a rendszert. Ez egy egyszerű karbantartás.