Weboldalunk böngészésével Ön beleegyezik, hogy eszközén cookie-kat tároljunk. A cookie-khoz tartozó beállításokat a böngészőben lehet módosítani.

Autóalkatrészek

Akciós termék

Akciós ár 3 618 Ft
Készleten 4db
Normál ár 170 413 Ft
Akciós ár 145 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 339 900 Ft
Készleten 4db
Normál ár 154 648 Ft
Akciós ár 149 900 Ft
Készleten 4db

Népszerű

Akciós ár 1 771 Ft
Készleten 4db
Normál ár 305 459 Ft
Akciós ár 259 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 8 239 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 13 900 Ft
Készleten 4db

» Ford McPherson-futómű

Módosított Ford McPherson-futómű

A „Peugeot 407-es futóműve” cikkben bemutatott konstrukciós újításhoz hasonló működési elv fedezhető fel a 2004-es, FORD fejlesztésű, módosított McPherson-futóműnél is. Mindkét futóműben közös az, hogy a felfüggesztés elemeit és az elkormányzást lehetővé tevő csapágyazást „függetlenítették” egymástól.

Mindkét futóműnél az elkormányzást egy elfordíthatóan beágyazott tengelycsonkkal valósítják meg. Ebben található meg a féltengely csapágyazása. A módosított McPherson futómű esetében a lengéscsillapító alsó szárához rögzített tengelycsonk tartó keretben van csapágyazva az elfordítható tengelycsonk. Alul a gömbfejet kiváltó speciális csapággyal, felül pedig egy gömbfejjel tették lehetővé a tengelycsonk, azaz a kerék elfordulását. Így a rugóstag a toronyban „mereven” rögzíthető, nincs szükség toronycsapágyra. A hagyományos McPherson futóműveknél levő alsó gömbfej funkciója kettős volt, egyrészt felelt a ki-, berugózás útjának „lekövetésért”, másrészt ő volt az elkormányzás virtuális tengelyének alsó pontja.
A fejlesztés jelentősége abban rejlik, hogy az elkormányzás, azaz a „csapszeg” tengelyének helyzetét tág határok között választhatja meg a konstruktőr. Mindennek ott van jelentősége, hogy ez által a kormánylegördülési sugár mértéke és a „zavaró erők karja” már nem a felfüggesztés többi funkciójától függően (egymást rontva) alakulhat, hanem ettől függetlenül, tág határokon belül szinte szabadon.

Az elsőkerék-hajtású járműveknél, az egyre növekvő nyomatékátvitelnél, a vezetőt zavarhatja a futóműre ható és a kormánykerékre visszaható nyomaték, idegen szóval a „torque steer effekt”. Költséges futómű-kialakításokkal, pótlólagos kereszt- és vezetőkarok beépítésével, lehetséges ugyan a negatív hatás csökkentése, de ezek a B és C szegmensben, a költségek miatt, nem jönnek szóba. A Ford Forschungzentrums Aachen mérnökei az új fejlesztésű McPherson-futóműveknél a zavaró kormánynyomatékokat jelentősen csökkentették.

A nagy nyomatékú, első kerékhajtású járműveknél a hajtáslánc és a futómű „összjátéka” zavaró kormánynyomatékot ébreszthet. Ez különösen intenzív gyorsításkor és hirtelen gázelvételkor, valamint egyenetlen és eltérő tapadású úttesten érezhető. A zavarónyomaték keletkezésére lényeges befolyást gyakorol a kerék középpontja és a kormányzási tengely által meghatározott kar. Minél nagyobb ez a távolság, annál nagyobb a kormányrudazatra ható nyomaték. Ennek a zavarónyomatéknak a csökkentésére fejlesztették ki a Ford Kutatási Központban azt a megoldást, amely nem igényel nagyobb beépítési helyet, mint egy McPherson „láb”. A „Revo knuckle” (elforduló nyeregként lehetne fordítani) név alatt futó megoldást egy Ford Focus RS-be és egy Ford-Mondeo TDCI típusba építették be. A fejlesztés a ZF Lemförder Fahrwerktechnikkel együttműködve valósult meg. A koncepció alapja, mint azt az 1. ábra is mutatja, a kar csökkentése, amely a hagyományos McPherson-tengelyeknél 50–75 mm közötti érték. A Revo-Knuckle koncepció tulajdonképpen egy módosított McPherson felfüggesztés.

A McPherson rugóstagjának alsó szára a tengelycsonkhoz nem mereven van kötve, hanem az a tengelycsonk tartó keretbe ül bele, amelyben - felül gömbfejjel, alul speciális csapággyal - ágyazva van a felfüggesztés elemeitől függetlenül elfordulni tudó tengelycsonk. A keresztlengőkar bekötéséhez a gömbcsukló helyett egy vízszintes tengelyű csuklópántos kötést alkalmaznak. A tokozott csuklót a 2. ábra mutatja, amely a fixen álló tengelycsonk elfordulását elfojtja.
A hagyományos gömbcsuklókkal azonos előnyöket – mint a játékmentesség, a súrlódás és a tartósság – nyújtó konstrukciós megoldást a két cég szabadalmaztatta.
A 3. ábrán két beépítési változat látható, a 4. ábra a komplett futómű egységet mutatja.
A prototípusokkal sikeres összehasonlító vizsgálatokat folytattak széria járművekkel a Ford próbapályáján Belgiumban és Spanyolországban, túl a számítógépes elemzéseken.
Megállapítást nyert, hogy a bemutatott Revo-Knuckle megoldással az elsőkerék-meghajtású járművek zavaró kormánynyomatéka jelentősen csökkenthető. A fékezéskor fellépő erő, kormánykerékre visszaható nyomatékát és a kerék elkormányzásához szükséges nyomatékot befolyásoló kormánylegördülési sugár értéke pedig a konstrukció követelményeinek megfelelően, „szabadon” megválasztható.

NzVhY2Q2M