Weboldalunk böngészésével Ön beleegyezik, hogy eszközén cookie-kat tároljunk. A cookie-khoz tartozó beállításokat a böngészőben lehet módosítani.

Autóalkatrészek

 

Kapcsolat

Futómű Webshop.hu
Mikepércsi út 148.
4030 Debrecen
Telefonszám: 06-20/402-8182
Írjon nekünk
futomuwebshop@gmail.com

Akciós termék

Akciós ár 6 490 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 10 890 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 37 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 10 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 36 190 Ft
Készleten 4db

Szavazás

Milyen alkatrészt keres autójához?

Kerékcsapágy 23% Lengőkar 18% Lengéscsillapító 35% egyéb 24%

Népszerű

Akciós ár 52 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 263 387 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 271 105 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 10 890 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 13 900 Ft
Készleten 4db

» A Peugeot 407-es futóműve

A Peugeot 407-es futóműve

A Peugeot 407-es futóműve - mind az első, mind a hátsó - viszonylag ritkán alkalmazott konstrukciós megoldású, mely önmagában is megérdemli a bemutatást, és mivel ezt még egy gömbfejet kiváltó speciális csapágyazással – a FRIP-CARB egységgel - is tetézi, így minden bizonnyal felkelti Olvasóink figyelmét.

Az első futómű

A független kerékfelfüggesztésben a rugózást és a kormányzást mind kinetikájában, mind kinematikájában, azaz mozgásában és erőviszonyaiban szétválasztották. Az első felfüggesztés tornyát felül a kocsiszekrényhez, az alsó „bumeráng” keresztlengőkart, valamint a stabilizátor torziósrudat a váznyúlványok előtt, a hosszú bölcsőhöz kötötték be. A „bumeráng” alsó keresztlengőkar egyben a hosszirányú erőket is felveszi. A kialakítást a címkép és az 1. ábra mutatja.


1. ábra

A két – alsó és felső - keresztlengőkaros konstrukció, lengőkarjait tengelycsonk tartó állvány köti össze. A tengelycsonk tartó állvány tartja az elfodíthatóan beágyazott tengelycsonkot. Ívmenetben a felfüggesztés elemi tehát nem fordulnak el, mint a McPherson felfüggesztésnél.
A kialakítás további előnye:
- a csapterpesztés csökkenthető volt a korábbi megoldások 15° értékéről 8°-ra,
- csökkenteni lehetett a legördülési sugárat,
- a negatív kerékdőlési szög berugózástól független állandó értéken tartható.
Az első futómű mozgásviszonyait a 2. ábra szemlélteti (SKF – E.T.A.I.).


2. ábra

 

FRIP – CARB csapágy

A tengelycsonkot a tengelycsonk tartó állványban elfordíthatóan rögzítik, felül gömbcsappal, alul speciális csapággyal. Ennek - a gömbfejet kiváltó - csapágynak (3. ábra) a neve a PSA csoportnál „FRIP”, ami a francia Fonction Rotulante Inférieure de Pivot kifejezésből képzett betűszó, magyarra tengelycsonk alsó csapágy funkció-nak fordítanak.


3. ábra: a 10984 OPR számtól kezdődően a tengelycsonk alsó csap fejlesztése (d)
és egy saválló burkolat hozzáadása (e), valamint új FRIP módosított tömítéssel
(2 peremes és magasított tömítés) (f)

Az SKF ezt a csapágytípust 1995-ben hozta piacra, megnevezése CARB-csapágy: kompakt, önbeálló, tengelyirányú elmozdulásra képes gördülőcsapágy, mely zárt és nyitott kivitelben készülhet. A gépjárműiparban, a Citroën és Peugeot egyes típusaiban találjuk meg, az első kerékfelfüggesztésnél, a kerékagy és az alsó lengőkar csatoló elemeként. A FRIP esetében a CARB csapágy (4. ábra) szimmering tömítésű.


4. ábra

A PSA-nál már több FRIP egységet is alkalmaztak, a fejlesztés során elsősorban a tömítést változtatták meg (pl.: 2 tömítőajkas, magasított). Ezzel egyidejűleg a kerékagy kialakítása is változott. Az 5. ábra a 10984 OPR számtól bevezetett változatot mutatja. Az egyes változatok egymással nem csereszabatosak, ügyeljünk az új egység rendelésénél az alvázszámra.


5. ábra: A - meghúzási nyomaték: 60 ± 6 N
B - tartóelem-rögzítés: 150 ± 15 N

A FRIP meghúzási nyomaték értékeit a és a felső gömbcsukló szerelésére vonatkozó nyomatékokat az 5. ábrán.
A futómű szerkezeti jellegzetességeit ábraszámozás nélkül a képgalériában láthatóak, a képek egy karambolos 407-esről készültek.

 

A hátsó futómű

A hátsó futómű többkaros konstrukció, melynek felső trapézkarja és a keresztirányú, alsó vezetőkarja az üreges alumínium hátsóhíd testbe (kereszttartóba) kötött, hosszirányú vezetőkarját a karosszériához csatlakoztatták. A rugóstag a beleépített lengéscsillapítóval döntött helyzetbe került, ezzel a csomagtartó szélességi méretét tudták növelni.
A 6. ábra grafikája (Peugeot) alulnézetből mutatja a felfüggesztést. A fotók a szerkezeti részleteket tárják fel.


6. ábra

 

A futóműalkatrészek anyagai

Első futómű
- toronycsapágytartó, a tengelycsonk állvány: AluCobapress,
- tengelycsonk: öntöttvas,
- alsó lengőkar: kovácsolt acél,
- felső lengőkar: préselt acéllemez.
Hátsó futómű
- tengelycsonk, hosszanti vezető lengőkar, felső trapézkar,
hídtest (kereszttartó) AluCobapress,
- alsó vezetőkar: préselt acéllemez,

Az Alu Cobapress eljárással készült alkatrészek nyomásos alumínium öntéssel készülnek.

 

A futómű beállítása

A mérés, beállítás előtt a szakma legjobb gyakorlata szerinti műveleteket el kell végezni, ezek sorában a gumiabroncs nyomást beállítani. A futóműbeállító álláson a kocsiszekrény talajtól vett távolságát a névleges felépítmény magasságra be kell állítani. A gyakorlatban ez a karosszéria méretre történő lehúzatását jelenti. Mint azt a 7. ábra mutatja a hátsó híd esetében, javasoltan a hátsó csőhídon (kereszttartón) átvetve, a lehúzatás hevederekkel (1) történik. A feszítőszerkezet (3) az aknaperemek alá kerül, és csavarorsós (2) erőátvitellel fejtjük ki a húzóerőt.


7. ábra: 1 - feszítőszalagok, 2 - emelőszemek, 3 - feszítőberendezés

A talpas mérőrudat (8. ábra - 2) a talaj és a karosszéria (8. ábra - 1) közé helyezzük, és addig húzzuk le a karosszériát elöl és hátul, amíg a mérőrudat nem érinti. Ekkor a névleges értéket elértük (8. ábra - H1 méret). Lásd az 1. táblázatot! Ha a kerekek zsámolyon állnak a lehúzatás értékébe ezek magasságát számítsuk bele!


8. ábra: 1 - járműperem, 2 - mérővonalzó


1. táblázat

Futóműbeállítási értékeket a 2. táblázat tartalmazza. Beállítani elöl és hátul csak a kerékösszetartást lehet. Elöl a szokásos módon, hátul a jobb, illetve a baloldali összetartás állító rúd hosszának változtatásával. Ennek helyét a hátsó felfüggesztértől készült egyik fotón bejelöltük. Ne feledjük, először a tényleges menettengely irányát kell ismernünk és azt a kocsiszekrény szimmetria (közép) síkjába vinnünk, mielőtt az első kerekek beállításához hozzáfognánk.


NmQ0M2NiM2