Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!

Autóalkatrészek

Akciós termék

Akciós ár 2 750 Ft
Készleten 4db
Normál ár 8 223 Ft
Akciós ár 5 900 Ft
Készleten 4db
Akciós ár 95 900 Ft
Készleten 4db
Normál ár 14 190 Ft
Akciós ár 13 900 Ft
Készleten 4db
Normál ár 336 329 Ft
Akciós ár 179 500 Ft
Készleten 4db

Népszerű

Akciós ár 10 890 Ft
Készleten 4db
Normál ár 59 059 Ft
Akciós ár 40 900 Ft
Készleten 4db
Normál ár 105 900 Ft
Akciós ár 104 500 Ft
Készleten 4db
Normál ár 10 900 Ft
Akciós ár 7 900 Ft
Készleten 4db
Normál ár 62 900 Ft
Akciós ár 55 900 Ft
Készleten 4db

» A BMW E46 futóműve
BMW E46 futóműve

A BMW E46 futóműve

Az E46 típusjelzésű BMW a 3-as típuscsalád negyedik generációja és 1998-as debütálását követően 2004-ig gyártották. Az utolsó két generáció (E36, ill. E46 ) első, ill. hátsó futóművének kialakítása és tulajdonságai – a kisebb méretbeli eltérésektől és konstrukciós finomításoktól eltekintve – nem változtak.

Az első futómű Ezt a típust az abban az időben az alsó középkategóriás járműveknél gyakran alkalmazott McPherson rendszerű első futóművel dobták a piacra. A lengőkar a szokásos módon „kifli”alakúéskönnyűfém ötvözetből készült. Első ránézésre nem is gondolnánk, mennyi érdekességet rejt magában. Ugyanis ezek az autók rendelhetők voltak ún. „sportfutóműves” (nemcsak az M3-as esetében, hanem a kisebb lökettérfogatú modellek is) kivitelben is, ami azért lényeges, mert a lengőkar esetleges cseréjekor ezt figyelembekell venni, ugyanis a kerék felőli gömbfej helyzete és kialakítása a két típusnál más. A beazonosítást segíti a lengőkaron található „M” jelzésű matrica, a teleszkópszáron található azonosító matrica, de az ezen típust jól ismerő szakember a gömbfej kialakításából is felismeri (normál futómű esetén kisebb a gömbfej háza). Továbbá fut hazánkban néhány összkerékhajtású változat is, amelynél a lengőkar kialakítása más, ugyanis a „belső” gömbfejet egy átmenőcsavarral rögzített speciális kialakítású gumiágyazású gömbcsukló helyettesíti. A gyári sportfutóművel szerelt gépkocsiknál a lengéscsillapító, a tekercsrugó és a stabilizátorrúd is más, aminek beazonosítását lengéscsillapító száron felirat jelzi a szakember számára. A lengőkart a karosszériához szokásos módon szilentblokk rögzíti, ami a kerék megvezetését szolgálja. Ezt az építési módot a kis rugózatlan tömeg, a viszonylag egyszerű kialakítás és karbantartás jellemzi. Hátrányaként megemlíthető, hogy a szilentblokk nem képes a gépkocsi kerekének tökéletes megvezetésére (a térlengőkaros futóművek igen!), ezért gyakran előfordul, hogy a kerék szitál, ha romlik a szilentblokk állapota. Továbbá, ha az eredetileg javasolt ET számú vagy szélességű alufelnit nagyobb ET számú, ill. az előírtnál szélesebb alufelnire cseréljük, akkor a magyar utakon található ún. nyomvályú a kormánykeréken is érezhetően „megvezeti” az autót. Sajnálatos módon az első sorozat példányainál nagyon hamar kikopott a lengőkar szélső (kerék felőli) gömbfej, ami oly módon jelentkezett, hogy a gépkocsi vezetője kopogó hangot hallott a futómű felől, ami kezdeti stádiumban csak lassú haladáskor, úthibán áthaladva volt hallható. Előfordult olyan eset is, hogy 20 000 km futás után lengőkarcserére volt szükség. A gyár a kelet-európai piac nagyszámú garanciális reklamációinak hatására felismerte ezt a problémát és manapság (1999. 07-től módosította a lengőkarokat) már az elvárt km futásteljesítményt teljesítik hazánk útjain is a fenti alkatrészek. A BMW 3-as sorozatának korábbi típusainál a lengőkar gömbfej vagy présgép segítségével (E30), vagy célszerszám (E36) segítségével cserélhető volt, de az E46-nál – ahogy ma általános – a lengőkar csak egyben cserélhető, egyedül a szilentblokk az, ami külön szerelhető, de rendelni azt is csak párban lehet. Ami még gyakran elhasználódik, az a stabilizátor kitámasztó rúd, amelyből oldalanként 1–1 db található. A BMW-gyárnak van egy olyan ajánlása is, amelyet csak a gyári javítási útmutató tartalmaz, mégpedig ha a kormányöszszekötő rúd eltörik, vagy oly mértékben elgörbül, hogy esetleg a kormányművet károsodás érhette a deformáció bekövetkeztekor, akkor ki kell cserélni a kormányművet is, nehogy a későbbiekben megszorulás, tömítetlenség vagy egyéb nem kívánatos jelenség lépjen fel. Tehát karambolos autók esetén érdemes ezen igazolást beszerezni a szakszervizektől, ugyanis ezen igazolás megléte esetén, ha a gépkocsi sérülését valamilyen módon a biztosító fizeti,akkorakormányműcseréjét is ki lehet fizettetniabiztosítóval,ígyelkerülhető egy esetleges nemkívánatos későbbi ügyfél-reklamáció.

BMW E46 első futómű beállítása

A beállítást ennél a típusnál is a futómű holtjátékának vizsgálata után a megfelelő súlyterhelés (az M3 kivétel, ott nem szükséges a súlyterhelés) behelyezésével kell kezdeni. Ennél a típusnál a kerékdőlés is állítható, ezért ha beállítás is szükséges, akkor mindenképpen azzal kell kezdeni, és csak utána célszerű beállítani a kerékösszetartást. A kerékdőlés szakszerű beállításához a gyár a képen látható célszerszámot javasolja. Az első lépés a toronycsapágyon található központosító tüske kiütése, majd a toronycsapágy anyáinak leszerelése egy kivételével (nyíllal jelzett), majd a célszerszám felhelyezése. Ezután a fennhagyott anya is meglazítható, majd a célszerszám segítségével a dőlés értéke beállítható (max. állítási lehetőség +/– 18’). A toronycsapágy anyáinak meghúzása és a célszerszám leszerelése után következhet a kerékösszetartás beállítása. Ennél a típusnál is van egy jelzés a kormányművön, ami segít beállítani a kormánykerék középhelyzetét. Az összetartás beállítása itt is természetesen a kormányösszekötő rúdon kialakított menetes rész állításával lehetséges.

BMW E46 hátsó futómű ismertetése
A hátsó futómű független kerékfelfüggesztésű, az ún. központi lengőkaros futóművek csoportjába tartozik. A futómű a karosszériához egy cső kialakítású kerettel és négy szilentblokkal csatlakozik. A futóműnek két csuklópontja van. Az alsó lengőkar lemezből sajtolt, a megfelelő merevség elérése érdekében kialakítása „U” alakú, mindkét végén szilentblokk található, amivel a tengelycsonkhoz, ill. a futómű tartókeretéhez csatlakozik. A felső lengőkar könnyűfém öntvényből készült, elsősorban a súlyterhelés felvételére szolgál, a tengelycsonk felőli végében speciális gömbfej található. A tengelycsonk – a megfelelő iránytartás elérése érdekében – a karosszériához oldalanként egy-egy szilentblokkal csatlakozik. Általában ez az alkatrész, ami leggyakrabban elhasználódik, ilyenkor a gépkocsi iránytartása nem megfelelő, nagy sebességnél az iránytartása romlik. Természetesen a hátsó futóművet is felszerelték stabilizátorral. Ez a futómű-kialakítás a nagy sebességgel való ívmeneti haladásnál fellépő nemkívánatos oldalkúszást nagy mértékben kiküszöböli, ellentétben az ebben az időben több alsó középkategóriás típusnál még alkalmazott ún.

kapcsolt tengelyes hátsó futóművekkel szemben.

BMW E46 hátsó futómű beállítása

A kerékdőlés beállítása az alsó lengőkar tengelycsonk felőli oldalán levő excenteres kialakítású csavarral lehetséges. Mindig ügyelni kell az anya alatti alátét megfelelő pozíciójára (2). A hátsó futómű kerékösszetartása a tengelycsonk karosszériához szilentblokkal csatlakozó részén lehetséges. Fel kell lazítani a rögzítő csavarokat, majd a képen látható módon a csavarra és a mellette levő tüskére kell felhelyezni egy excenteres célszerszámot, amivel a kerékösszetartás pontosan beállítható.

MTdhM2Ri