Stabilizátor rúd szerepe és feladta
Stabilizátorok szerepe:
Kanyarodáskor a súlypont irányába ható centrifugális erő oldalgyorsulást okoz. A fordulás külső részén lévő kerék berugózik a belső részén lévő kerék kirugózik. Ennek hatására a külső kerekekre jóval nagyobb terhelés keletkezik, amellyel párhuzamosan a külső kerekeken megnő, a belső kerekeken lecsökken a függőleges irányba ható leszorító erő. Ezáltal attól függően, hogy az első, vagy a hátsó kerekek oldalerő vesztesége lép fel alul, vagy túlkormányzottá válik az autó. A túlkormányzottság kedvezőtlenebb a jármű menetstabilitására, ezért a jármű oldaldőlésének, billenésének csökkentése szükséges.
Ezt a problémát passzív vagy aktív stabilizátor rendszerekkel lehet elérni.
A passzív stabilizátor egyszerű szerkezet, a futómű két kereke közé egy torziós rudat szerelnek. A két kerék azonos ki- és berugózásakor a stabilizátor rúd nem csavarodik, nem fejt ki stabilizáló nyomatékot a felépítményre. Oldalbillenéskor a két kerék ellentétes irányú rugózásakor már létrejön a stabilizáló nyomaték, ez akadályozza a felépítmény káros mozgását. A passzív stabilizátor előnye egyszerűségéből következik, pozitívan viselkedik jó minőségű útfelületen, kanyarodáskor, amikor csökkenti a felépítmény oldaldőlését. Ezzel szemben egyenes haladáskor, rossz útfelületen, vagy terepen, ahol jelentősek a keresztirányú egyenetlenségek, ott billenti a karosszériát.
Passzív stabilizáló rendszer
Az aktív stabilizátorokat torziós rúdjait hidraulikus motor vagy elektromos szerkezet köti össze. Az első és hátsó aktív stabilizátorok között elektronikus kapcsolat van, így a szabályzó rendszer lehetővé teszi a felépítmény oldaldőlésének és bólintásának szabályzását.
Hidraulikus aktív stabilizátor rendszer: