Lengőkar fajtái és részei! Mi tud tönkre menni a lengőkarban?
Lengőkar fajtái és részei:
Lengőkar alapvetően 3 részből áll!
Lengőkar:
A Lengőkar anyagát tekintve lehet acél lemez, sajtolt lemez, acélöntvény és aluöntvény is! Lengőkar általában nem megy tönkre, de az idő haladtával öregszik, rozsdásodik, reped és törik. Lemez lengőkarok képesek úgy elrozsdásodni, hogy anyaguk átlyukad és eltörik! HA öntvény vagy alu lengőkarunk van az is tud deformálódni. Javítás minden esetben csak a csere!
Lengőkargömbfej:
Általában egy van belőle a lengőkarban és a kerékagyba csatlakozik! Lengőkar gömbfejt egy gumiharang védi, hogy a benne lévő gömb rész szennyeződésektől mentesen és folyamatosan zsírban mozogjon, tehát állandó legyen a kenés. Ha a gumiharang megszakad, a szennyeződés bejut és a kenőzsír pedig ki, ezáltal a kenés megszűnik és fém a fémmel érintkezve extrém kopása lesz nagyon rövid időn belül! Javítás minden esetben csak a csere!
Lengőkar szilent:
Lengőkszilent elhelyezkedése a lengőkarban általában a közepén és valamelyik végén található, tehát általánosan 2 db szilent van egy lengőkarban. A lengőkar szilent egy vulkanizált gumi ami folyamatosan együtt mozog a futóművel, tehát minden kisebb, nagyobb úthibával és magával a karosszéria dőléssel. Egyértelmű, hogy előbb vagy utóbb a gumi szilent elöregszik és elszakad! Javítás minden esetben csak a csere!
Ha minden hiba esetén csak a csere a megoldás, akkor azon kell gondolkodni, hogy a lengőkart egyben kompletten cseréljük!
Ez 6 okból is okos döntés!
1.
A lengőkar kiszerelés és mondjuk a szilent kipréselése és a gömbfejek kiszedése valamint az új szilent bepréselés és az új gömbfej beszerelés kb 4órás munka, vagyis 4x XY óradíj plusz az alkatrészek ára. És még maga a lengőkar test még mindig a régi De ha komplett lengőkart vásárolunk és szereltetünk be az azt jelenti, hogy: Lengőkar kiszerelik a régit és beszerezlek az újat, tehát kivesz-betesz. megvan egy óra alatt. Munkadíj 1x XY óradíj. +anyag
PL BMW Lengőkar
Komplett lengőkar gömbfejekkel és szilentekkel 15.900 ft
Ha ezt külön vásároljuk, meg:
Szilent 4.900 ft
Lengőkar gömbfej 2x3.900 ft
Tehát 12.700 ft és még ezek beszerelése mondjuk 4 órával számolva. De ha komplett lengőkart vásárol akkor 15.900 ft plusz 1 óra munkadíj! Könnyen ki lehet számolni melyik éri meg jobban!
2.
Minden szilent, gömbfej vagy lengőkar de akármilyen más futómű alkatész cseréje után mindenképpen futóművet kell állítottin! Egy futómű állítás ára általánosan 8.500 ft. Tehát számoljunk újra, ha most kicseréltetjük az egyik szillentett (de mást nem) akkor jöhet a futómű állítás. 3 hét múlva cseréljük a gömbfejeket is. Újra futómű állítás, tehát megint csak az igazolódik, be, hogy jobb, ha kompletten cserélünk mindent!
3.
Lengőkar gömbfej cserét terveztünk, de beütött a baj!
Igen ez is egy általános akadály. Csak egy gömbfej csere lesz, aztán szétszerelés közben kiderül, hogy szilentbe belerohadt a csavar esetleg bele is tört. Ilyenkor van az, hogy állunk tétlenül és a kocsink az emelőn ketyegő óradíjjal és azon gondolkodunk, hogy tényleg jobb lett volna komplett lengőkart cserélni
4.
Alu lengőkart TILOS PRÉSELNI ÉS HEVÍTENI! Az alu lengőkar nem bírja a prést és a lángot, hajszálrepedések és törések keletkezhetnek a testen, aminek végzetes kimenetelei lehetnek!
5.
Ha komplett új lengőkart cserél, akkor biztosra lehet menni a hiba kijavítását illetően!
6.
Garancia csak úgy van ha kompletten cserélteti ki a lengőkart. Ha külön szilentett vagy gömbfejet cseréltett és ne adj isten garanciális problémája lesz akkor a gyártó ezt egyből kérdezni fogja: a gömbfej cserénél volt szilent is cserélve (és ez igaz fordítva is). Továbbá vizsgálni fogja a beszerelés körülményeit.
Tehát anyagilag és szerelést illetően minőségileg továbbá idő igényeséget tekintve is a komplett lengőkar cseréje a leggazdaságosabb és legolcsóbb megoldás!