„Az egyik alapvető elem a futóműben a kerékcsapágy, amely lehetővé teszi a kerék forgását a tengelyen. Fontos, hogy ez szilárdan rögzítve legyen a helyén, különben nem tud megfelelően működni. A futómű másik fontos eleme a lengőkar, mely a gömbfejjel és a szilenttel együtt alkot egy egységet. A lengőkar lehetővé teszi a rugózást és a kerék irányítását. A futómű másik fontos eleme a légcsillapító, amelynek szerepe a rázkódások és rezgések csillapítása. A légcsillapító keményedhet vagy puhulhat az idő múlásával, ami negatívan befolyásolhatja az autó komfortját és stabilitását”
-összegezte Süvöltős Tamás a futomuwebshop tulajdonosa.
A futóműben számos hiba jelentkezhet, amelyek befolyásolhatják az autó vezethetőségét és kényelmét. Például a lengőkar gömbfeje és szilent elkopik az idő előrehaladtával. Ezeket az alkatrészeket gyakran egyszerre cserélik, mivel anyagilag jobban megéri a komplett egységet kicserélni. A hibák jelei közé tartozik az autó nyikorgása menet közben, különösen kanyarodáskor.
A toronycsapágy egy másik fontos alkatrész a futóműben, amely lehetővé teszi a lengéscsillapító és a rugó elfordulását jobbra vagy balra. Tamás elmondta:
„Ha a toronycsapágy hibás, például kopott vagy sérült, akkor az autó kormányzásakor kellemetlen hangokat, súrlódást tapasztalhatunk. A futóműben további alkatrészek is megtalálhatók, mint például a kormányösszekötő gömbfejek és axiál csukló.”
A lengéscsillapító hibái lehetnek a keményedés vagy a fellágyulás. Ha keményedik, akkor nem lesz megfelelően „csillapítva” a jármű, és nagyobb mértékben lengedezhet fékezéskor vagy rossz lesz a komfortérzet. A fellágyulás esetén pedig csökken a csillapítás hatékonysága. Ezt általában speciális vizsgálatokkal lehet megállapítani, amelyek rezgésekkel terhelik a lengéscsillapítót, majd mérési jegyzőkönyv készül az állapotáról.
„A toronycsapágy a lengéscsillapító része, és felelős azért, hogy a lengéscsillapító és a rugó szabadon tudjon mozogni a kormányzás során. Ha ez a csapágy hibás, akkor a kormányzás közben súrlódó hangot lehet hallani. Az ilyen típusú hiba csak akkor derül ki, ha kiszerelik a lengéscsillapítót és ellenőrzik a toronycsapágy állapotát”
- derült ki. A tulajdonos azt is elmondta, hogy amikor használt autót vásárolunk, mindenképpen ellenőriztessük le a futóművet.
„Nem ajánlatos például egy 500.000 forintos autóra 300.000 forintot költeni lengéscsillapítóra. A magyar használt autópiac sajnos nagyon rossz műszaki állapotban van, különösen a futómű terén. Ezért a helyzetet tekintve mindegy, hogy milyen alkatrészt használunk, csak az számít, hogy működjön. Az is jobb, ami már az autóban van, még akkor is, ha az a legolcsóbb alkatrész. Ez talán trehányságnak vagy hanyagságnak tűnhet, de sajnos így áll a helyzet.”
A futomuwebshopban kedvezményes csomagajánlatok is elérhetőek. Ha valaki például lengéscsillapítót vásárol, valószínűleg porvédőt vagy tömítést is vásárol hozzá. Ezeket a termékeket egy csomagban is meg lehet vásárolni, és így kedvezményeket kaphatnak.