Futómű javítás nem olyan egyszerű. A futómű nem egy alkatrész.
Mint azt már egy jó pár cikkben leírtam a futómű nem egy alkatrész. A Futómű több alkatrész együttes működésének köszönhetően jó. Pont ezért is nehéz eldönteni, hogy mi a jó és mi a rossz. A futómű felújítása során egy arra szakosodott futómű szervizt kell felkeresni. Ennek több oka is van és később leírom, hogy pontosan miért.
De nézzük meg a futómű javítás és alkatrészek cseréjének költségeit.
A futómű javítás lehet egy egyszerű, de egy roppant bonyolult művelet is. Lehet, hogy csak egy pár ezer forintos lengőkar szilent a rossz, de az is lehet, hogy a lengőkargömbfej vagy más egyre drágább alkatrészre lesz szükségünk. Sok ügyfél azt gondolja, hogy a pár ezer forintos lengőkar szilent egy pár ezer forintos munkadíj fog kiegészíteni és kész is van. Pedig nem! NAGYON NEM!
Nagyon sok pár ezer forintos szilent olyan helyre tervezett a gyár, hogy a megbontásához a fél autót le kell bontani. Ráadásul olyan alkatrészeket kell megbontani, amit lehet 5-10-20 éve senki sem bontott meg. Mert hát miért is tette volna? Ki az, aki csak úgy kiszerel egy lengőkar szilent csavart, megzsírozza és visszateszi. Ugye? Természetesen senki. Viszont a javítás során mi pont ilyen csavarokat oldunk szét, illetve próbálunk, hogy ki tudjuk cserélni a pár ezer forintos lengőkar szilentet. Ez csak egy lengőkar szilent példa. De említhettem volna mást is, lengőkart vagy lengőkar gömbfejet vagy egy egyszerű lengőkar csavart vagy egy futómű állító excenteres csavart. A futómű javítással járó szívást előre nem lehet megmondani, és sajnos a munka közben sem. Mivel a szerelők órabérben dolgoznak és mi is, ezért csak az elvégzett munka óra után tudjuk biztosan és pontosan kijelenteni, hogy mennyibe is kerül ez az ügyfélnek. Ha korrektek akarunk maradni akkor én azt tudom mondani, hogy a futómű javítást vagy a futómű részleges vagy teljes felújításának a pontos összegét akkor tudom megmondani előre, ha az ügyfél elhozza hozzánk az autóját egy futómű hiba feltáérásra. Tehát kétkörös lesz a probléma megoldása. Első kör a hibafeltárás, konzultáció és árajánlat. Második köt a javítás. Előszőr egy megadott időpontban behozza az autót, átnézzük és az autó mellett állva megtudom mutatni neki a hibákat és, hogy megértse, átlássa hogy ahhoz hogy azt a hátsó lengőkart kivegyük ahhoz ki kell venni azt a csavart is ami viszont nem fér ki a helyéről ha a kerékagyat nem billentjük ki de ahhoz meg megkell bontani a keresztlengőkarokat is ahol szintén csavarok és szilentek vannak amik vagy lazulnak vagy nem. Ilyenkor általában már értik és átlátják a probléma halmazt, hogy hány meg hány helyen jöhet közbe előre nem tervezhető esemény. És egy csavarral el lehet játszani mindenféle kulccsal, csavarlazítóval és indukciós melegítővel akár órákat. Kérdés, hogy ez megéri-e. Futómű javítási árajánlatunkat mindig úgy készítem el, hogy ami biztos kell alkatrésze vagy alkatrészek azok fixen szerepelnek és mindig felírom, jelzem, elmondom az ügyfélnek, hogy ezek meg ezek is kellhetnek. Nem biztos, hogy felhasználjuk, de számítani kell vele, számitani kell az esetleges plusz alkatrészek árával és azok beszerelésnek munkadíjával. Ezzel is elkerüljük azt a mondatott, ami mindenki utál: Ezt előre kellett volna megbeszélni.
Oké, de hol tudunk spórolni az ügyfélnek, mi az hogy futómű szerviz?
Ha látom, hogy több kettőnél mert régen nem volt a futóművel foglalkozva és felesleges próbálkozni a csavarok, szilentek és más alkatrészek megmentésével. Akkor ajánlom a következőket. Cseréljünk lengőkar szettet, cseréljünk csavar szettet, cseréljünk egyben mindent. Soknak hangzik már elsőre? Pedig nem! Példám: Lengőkar csavar lazítása, melegítése indukcióval stb elemegy egy óra és lám 15.000ft/óra rezsióradíjas átlagos szervizben már ott járunk, hogy elment egy óra és 15.000 ft. Miközben a csavar 1.300 ft. Igen!!! 1.300 ft. És akkor még nem említettem, hogy ebből a csavarból van mondjuk 6 db. Választhatunk , hogy 6x1.300 ft vagy 6x15.000 ft (rezsióradíj esetén). És ha melegítjük, húzzuk nyúzzuk még nembiztosa siker. Tehát ha előre megbeszéljük akkor lehet tudok olyan lengőkar szettet vagy csavar szettet esetleg szilent szettet ajánlani, ami mindent tartalmaz. Lehet az alkatrész árban több lesz valamivel a vége, de munkadíjban többszörösen is kevesebbe fog a végén kerülni. És a kocsiban minden futómű alkatrész új lesz. Te melyiket választanád? Naugye……
Tehát a futómű javításra szakosodott szerviz, a szerviz felszereltségének és az ott dolgozó szerelők tapasztalatának és rutinoságának köszönhetően előnyben van más általános szervizekhez képest. Nem beszélve az alkatrész beszállítói kapcsolatokról és a jó futómű árakról.
Itt egy futómű csavar példa, amit nem volt egyszerű kiszerelni. Rászánni az órákat. Megérte fizetni a szerelőt mint, hogy egy újat egyből kapott volna?
Másik nagyon utálatos dolog a futómű javítás során az igénytelen alvázvédő. Csak az több óra, hogy a csavarokra kulcsot tudjunk tenni. Csatoltam erről is pár képet:
Tehát futómű javításan egy egyszerű csavar is okozhat kellemetlen órákat a szerelőnek és az ügyfélnek is egyaránt. Ha biztosan akarjuk tudni azt a megközelítő összeget amit ki kell majd fizetni akkor ajánlom a kétkörös javítást neked is.