Weboldalunk böngészésével Ön beleegyezik, hogy eszközén cookie-kat tároljunk. A cookie-khoz tartozó beállításokat a böngészőben lehet módosítani.

Kapcsolat

Futómű Webshop.hu
Mikepércsi út 148.
4030 Debrecen
Telefonszám: 06-20/402-8182 és 70/525-2043
Írjon nekünk
futomuwebshop@gmail.com

Szavazás

Milyen alkatrészt keres autójához?

Kerékcsapágy 26% Lengőkar 15% Lengéscsillapító 39% egyéb 21%

Népszerű

Hírek

arr3Kerékcsapágy Akció!Kerékcsapágy akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo kerékcsapágy Audi... arr3Lengőkar akció!Lengőkar akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo lengőkar Audi... arr3Lengéscsillapító akció!Lengéscsillapító akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo... arr3Spirálrugó akció!Spirálrugó akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo rugóAudi rugóBMW... arr3Féltengelycsukló akció!Féltengelycsukló akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo... arr3Lengőkar gömbfej akció!Lengőkar gömbfej akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo lengőkar... arr3Lengőkar szilent akció!Lengőkar szilent akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo lengőkar... arr3Kormányösszekötő gömbfej akció!Kormányösszekötő gömbfej akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo... arr3Axiálcsukló akció!Axiálcsukló akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo axiálcsuklóAudi... arr3Féktárcsa akció!Féktárcsa akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo féktárcsaAudi... arr3Fékbetét akció!Fékbetét akció a www.futomuwebshop.hu autóalkatrész webshopban! Alfa Romeo fékbetétAudi fékbetétBMW... arr3BMW E46 lengőkar akció!BMW E46 lengőkar és lengőkar szettek raktárkészleten! Tartalmazzák a BMW E46 jobb lengőkar, BMW E46... arr3BMW E60 lengőkar akció!BMW E60 lengőkar és lengőkar szettek raktárkészleten! Tartalmazzák a BMW E60 jobb lengőkar, BMW E60... arr3Peugeot 206 lengőkar akcióPeugeot 206 lengőkar raktárkészleten! Peugeot 206 jobb lengőkar, Peugeot 206 bal lengőkarok... arr3BMW E46 hátsó lengéscsillapító akció!BMW E46 hátsó lengéscsillapító raktárkészleten! BMW E46 hátsó lengéscsillapító azonnal... arr3Rover 75 lengőkar akció!Rover 75 lengőkar raktárkészleten! Rover 75 jobb lengőkar, Rover 75 bal lengőkarok azonnal...

» Ford McPherson-futómű

Módosított Ford McPherson-futómű

A „Peugeot 407-es futóműve” cikkben bemutatott konstrukciós újításhoz hasonló működési elv fedezhető fel a 2004-es, FORD fejlesztésű, módosított McPherson-futóműnél is. Mindkét futóműben közös az, hogy a felfüggesztés elemeit és az elkormányzást lehetővé tevő csapágyazást „függetlenítették” egymástól.

Mindkét futóműnél az elkormányzást egy elfordíthatóan beágyazott tengelycsonkkal valósítják meg. Ebben található meg a féltengely csapágyazása. A módosított McPherson futómű esetében a lengéscsillapító alsó szárához rögzített tengelycsonk tartó keretben van csapágyazva az elfordítható tengelycsonk. Alul a gömbfejet kiváltó speciális csapággyal, felül pedig egy gömbfejjel tették lehetővé a tengelycsonk, azaz a kerék elfordulását. Így a rugóstag a toronyban „mereven” rögzíthető, nincs szükség toronycsapágyra. A hagyományos McPherson futóműveknél levő alsó gömbfej funkciója kettős volt, egyrészt felelt a ki-, berugózás útjának „lekövetésért”, másrészt ő volt az elkormányzás virtuális tengelyének alsó pontja.
A fejlesztés jelentősége abban rejlik, hogy az elkormányzás, azaz a „csapszeg” tengelyének helyzetét tág határok között választhatja meg a konstruktőr. Mindennek ott van jelentősége, hogy ez által a kormánylegördülési sugár mértéke és a „zavaró erők karja” már nem a felfüggesztés többi funkciójától függően (egymást rontva) alakulhat, hanem ettől függetlenül, tág határokon belül szinte szabadon.

Az elsőkerék-hajtású járműveknél, az egyre növekvő nyomatékátvitelnél, a vezetőt zavarhatja a futóműre ható és a kormánykerékre visszaható nyomaték, idegen szóval a „torque steer effekt”. Költséges futómű-kialakításokkal, pótlólagos kereszt- és vezetőkarok beépítésével, lehetséges ugyan a negatív hatás csökkentése, de ezek a B és C szegmensben, a költségek miatt, nem jönnek szóba. A Ford Forschungzentrums Aachen mérnökei az új fejlesztésű McPherson-futóműveknél a zavaró kormánynyomatékokat jelentősen csökkentették.

A nagy nyomatékú, első kerékhajtású járműveknél a hajtáslánc és a futómű „összjátéka” zavaró kormánynyomatékot ébreszthet. Ez különösen intenzív gyorsításkor és hirtelen gázelvételkor, valamint egyenetlen és eltérő tapadású úttesten érezhető. A zavarónyomaték keletkezésére lényeges befolyást gyakorol a kerék középpontja és a kormányzási tengely által meghatározott kar. Minél nagyobb ez a távolság, annál nagyobb a kormányrudazatra ható nyomaték.
Ennek a zavarónyomatéknak a csökkentésére fejlesztették ki a Ford Kutatási Központban azt a megoldást, amely nem igényel nagyobb beépítési helyet, mint egy McPherson „láb”. A „Revo knuckle” (elforduló nyeregként lehetne fordítani) név alatt futó megoldást egy Ford Focus RS-be és egy Ford-Mondeo TDCI típusba építették be. A fejlesztés a ZF Lemförder Fahrwerktechnikkel együttműködve valósult meg. A koncepció alapja, mint azt az 1. ábra is mutatja, a kar csökkentése, amely a hagyományos McPherson-tengelyeknél 50–75 mm közötti érték. A Revo-Knuckle koncepció tulajdonképpen egy módosított McPherson felfüggesztés.
A McPherson rugóstagjának alsó szára a tengelycsonkhoz nem mereven van kötve, hanem az a tengelycsonk tartó keretbe ül bele, amelyben - felül gömbfejjel, alul speciális csapággyal - ágyazva van a felfüggesztés elemeitől függetlenül elfordulni tudó tengelycsonk. A keresztlengőkar bekötéséhez a gömbcsukló helyett egy vízszintes tengelyű csuklópántos kötést alkalmaznak. A tokozott csuklót a 2. ábra mutatja, amely a fixen álló tengelycsonk elfordulását elfojtja.
A hagyományos gömbcsuklókkal azonos előnyöket – mint a játékmentesség, a súrlódás és a tartósság – nyújtó konstrukciós megoldást a két cég szabadalmaztatta.
A 3. ábrán két beépítési változat látható, a 4. ábra a komplett futómű egységet mutatja.
A prototípusokkal sikeres összehasonlító vizsgálatokat folytattak széria járművekkel a Ford próbapályáján Belgiumban és Spanyolországban, túl a számítógépes elemzéseken.
Megállapítást nyert, hogy a bemutatott Revo-Knuckle megoldással az elsőkerék-meghajtású járművek zavaró kormánynyomatéka jelentősen csökkenthető. A fékezéskor fellépő erő, kormánykerékre visszaható nyomatékát és a kerék elkormányzásához szükséges nyomatékot befolyásoló kormánylegördülési sugár értéke pedig a konstrukció követelményeinek megfelelően, „szabadon” megválasztható.

 

MjZkOTF